Obserwuj
Tytuł badania: |
Mowa nienawiści w internecie w doświadczeniu polskiej młodzieży |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2014 – czerwiec 2014 |
Badacz: |
Joanna Włodarczyk |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były doświadczenia dzieci i młodzieży w sieci (m.in. postrzeganie mowy nienawiści w internecie czy znajomość tego terminu). W ramach badania przeprowadzono pięć wywiadów grupowych (28 osób) i 10 wywiadów indywidualnych (38 osób). Wszyscy respondenci byli w wieku 12-18 lat. Dodatkowo zastosowano analizę treści publikowanych w internecie (TIK). Wyniki pokazały m.in., że 40% badanych w wieku 14-17 lat doświadczyło w internecie przejawów negatywnych zachowań, np. poprzez obraźliwe komentarze. Odsetek ten wzrastał wraz z wiekiem badanych (u osób w wieku 16-17 lat osiągał 45%). Wykazano także zależność pomiędzy skłonnością do depresji czy zachowań lękowych a byciem przedmiotem pejoratywnych zachowań ze strony współrozmówców w sieci. Najbardziej dotkliwe okazały się negatywne komentarze dotyczące wyglądu, twórczości czy pozycji w danej grupie rówieśniczej. Badanie dowiodło, że większość respondentów nie potrafiła dookreślić i precyzyjnie zdefiniować, czym jest mowa nienawiści.
|
Autorskie słowa kluczowe: |
Internet, młodzież, mowa nienawiści, hejt |
Deskryptory TESE: |
młodzież, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, zachowania, zachowania społeczne, Polska |
TESE descriptors: |
youth, ICT, Internet, behaviour, social behaviour, Poland |
Publikacje: |
- Włodarczyk, J. (2014). Mowa nienawiści w internecie w doświadczeniu polskiej młodzieży. Dziecko Krzywdzone, 2. Pobrane z http://www.academia.edu/8359570/Mowa_nienawi%C5%9Bci_w_internecie_w_do%C5%9Bwiadczeniu_polskiej_m%C5%82odzie%C5%BCy
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.