Tytuł badania: |
Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 1992 – czerwiec 1993 |
Badacz: |
Zofia Dysarz |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza związku pomiędzy: 1) kompetencją językową a obrazem więzi uczuciowych w rodzinie oraz 2) kompetencją komunikacyjną a obrazem więzi uczuciowych w rodzinie. Badania właściwe poprzedzono badaniami selekcyjnymi (w ich skład wchodziły: badania logopedyczne, badanie słuchu, pomiar inteligencji), w których uczestniczyło 562 dzieci. Badania selekcyjne trwały od września do listopada 1992 roku. Badanie właściwe przeprowadzono na próbie wyłonionych po badaniach selekcyjnych 103 dzieci sześcio- i siedmioletnich z oddziałów przedszkolnych wybranych dzielnic Bydgoszczy. Sesja badawcza w postaci dialogu badacza z dzieckiem składała się z następujących elementów: dziewięciu zadań o charakterze quasi-eksperymentalnym do pomiaru rozwoju mowy; Testu Stosunków Rodzinnych Anthony-Bene oraz Testu Dwóch Domków W. Szyryńskiego do określenia obrazu dziecka dotyczącego więzi uczuciowych w rodzinie. W wyniku przeprowadzonego badania opracowano obraz więzi uczuciowych w rodzinie, włącznie z określeniem poziomu rozwoju mowy dzieci, u których wystąpiły różnice w postrzeganiu relacji uczuciowych w ich rodzinach. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono również, że poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej jest wyższy u dzieci posiadających pozytywny obraz więzi uczuciowych w rodzinie w porównaniu z dziećmi charakteryzującymi się ambiwalentnym obrazem więzi w rodzinie. |
Deskryptory TESE: |
relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, logopedia, język, umiejętność mówienia, wychowanie w rodzinie, kompetencje językowe, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej |
TESE descriptors: |
parent-child relation, adult-child relation, child development, physical development, speech therapy, language, oral skills, family education, language skills, school starting age, transition from pre-primary to primary education |
Publikacje: |
- Dysarz, Z. (2003). Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
|