BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie
Instytucja:
Data: grudzień 1992 – czerwiec 1993
Badacz: Zofia Dysarz
Abstrakt:

Celem badania była analiza związku pomiędzy: 1) kompetencją językową a obrazem więzi uczuciowych w rodzinie oraz 2) kompetencją komunikacyjną a obrazem więzi uczuciowych w rodzinie. Badania właściwe poprzedzono badaniami selekcyjnymi (w ich skład wchodziły: badania logopedyczne, badanie słuchu, pomiar inteligencji), w których uczestniczyło 562 dzieci. Badania selekcyjne trwały od września do listopada 1992 roku. Badanie właściwe przeprowadzono na próbie wyłonionych po badaniach selekcyjnych 103 dzieci sześcio- i siedmioletnich z oddziałów przedszkolnych wybranych dzielnic Bydgoszczy. Sesja badawcza w postaci dialogu badacza z dzieckiem składała się z następujących elementów: dziewięciu zadań o charakterze quasi-eksperymentalnym do pomiaru rozwoju mowy; Testu Stosunków Rodzinnych Anthony-Bene oraz Testu Dwóch Domków W. Szyryńskiego do określenia obrazu dziecka dotyczącego więzi uczuciowych w rodzinie. W wyniku przeprowadzonego badania opracowano obraz więzi uczuciowych w rodzinie, włącznie z określeniem poziomu rozwoju mowy dzieci, u których wystąpiły różnice w postrzeganiu relacji uczuciowych w ich rodzinach. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono również, że poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej jest wyższy u dzieci posiadających pozytywny obraz więzi uczuciowych w rodzinie w porównaniu z dziećmi charakteryzującymi się ambiwalentnym obrazem więzi w rodzinie.

Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, logopedia, język, umiejętność mówienia, wychowanie w rodzinie, kompetencje językowe, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: parent-child relation, adult-child relation, child development, physical development, speech therapy, language, oral skills, family education, language skills, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Dysarz, Z. (2003). Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"