BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
Data: listopad 1997
Badacz: Ewa Małgorzata Szumilas
Abstrakt:

Celem badania było określenie czynników motywacyjnych, które sprzyjają wyborowi zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Badaniem objęto 73 nauczycieli, podwyższających kwalifikacje na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą. 93% respondentów było absolwentami studium nauczycielskiego. Cztery osoby ukończyły studium wychowania przedszkolnego, a jedna – studium nauczania początkowego. 51 nauczycieli pracowało w klasach I–III, a 22 – w przedszkolach. Osiem osób nie pracowało w placówce oświatowej. 68 nauczycieli miało własne rodziny, co świadczy o stabilizacji życiowej badanej grupy. 32 respondentów miało ponaddziesięcioletni staż pracy, 24 – od pięciu do 10 lat, 12 – od roku do pięciu lat. Najwięcej osób mieściło się w przedziale wiekowym 26–40 lat. W badanej populacji 95,89% stanowiły kobiety. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami w przypadku 32 osób o doskonaleniu zawodowym zadecydowała chęć pozostania w miejscu pracy. Trzy osoby rozpoczęły studia w powodu sugestii przełożonych. Wiele osób zdecydowało się na podniesienie kwalifikacji z powodu dość dużej konkurencyjności w zawodzie i zwalniania z pracy pedagogów bez wyższego wykształcenia. Prawie nikt z badanych nie wskazał na czynnik materialny jako motywujący do podjęcia dodatkowych studiów. Jedna osoba spodziewała się większych zarobków po ukończeniu nauki. Aż 32,87% ankietowanych twierdziło, że wybór miejsca pracy uzależniają od odpowiednich znajomości. 23 osoby świadomie wybrały placówkę oświatowo-wychowawczą, która jest ich miejscem pracy. Respondenci przyznali, że w zdobyciu pracy niewielką rolę odgrywa przygotowanie zawodowe, w tym przypadku ważniejsze są względy towarzyskie. Sześć osób zadeklarowało, że żyją poniżej przeciętnej. Zdaniem trzech osób ich sytuacja życiowa była bardzo zła. Siedmiu nauczycieli było bardzo zadowolonych z wykonywanej pracy, 53 osoby wyraziły zadowolenie. 66,64% respondentów pozytywnie oceniło swoje osiągnięcia wychowawcze, 59,84% – osiągnięcia dydaktyczne. Według 32 badanych ich warunki pracy były przeciętne, według 14 zaś – złe. 26,02% respondentów akceptowało swoje warunki pracy. Ponad połowa nauczycieli skarżyła się na brak środków dydaktycznych, 49% na niskie nakłady na szkolnictwo, 30% zaś na złe warunki lokalowe. Według 61,64% nauczycieli główną ich bolączką były zbyt niskie zarobki. Na złe warunki socjalne nauczycieli zwróciło uwagę 30,13% badanych. Mimo to badani nauczyciele wybierali swój zawód świadomie, najczęściej nie z powodów materialnych. Dlatego też aż 78,08% respondentów stwierdziło, że są nauczycielami ze względu na własne zamiłowania i zainteresowania.

Deskryptory TESE: motywacja, zawód nauczyciela, samoocena, szkolnictwo podstawowe, nauczyciel, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje
TESE descriptors: motivation, teaching profession, self-evaluation, primary education, teacher, teaching qualification, competence
Publikacje:
  • Szumilas, E.M. (2000). Motywy wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Kieleckie Studia Edukacji Wczesnoszkolnej, 3, 149-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"