Abstrakt: |
Celem badania było poznanie motywów wyboru zawodu i szkoły przez uczniów klas pierwszych, uczęszczających do Zespołu Szkół Ekonomicznych w Bielsku Podlaskim. Sformułowano następujące pytania badawcze: czym kierują się uczniowie, wybierając dany typ szkoły i zawodu? czy ich zainteresowania są zgodne z wybranym zawodem? czy licea zawodowe w ocenie młodzieży prawidłowo przygotowują ich do wykonywania przyszłego zawodu? czy istnieje sens zdobywania wiedzy i kontynuowania nauki w liceach zawodowych? czym kieruje się młodzież, wybierając Zespół Szkół Ekonomicznych w Bielsku Podlaskim? Badaniem objęto 116 uczniów, w tym 31 uczniów z kierunku finanse i rachunkowość oraz 28 z kierunku eksploatacja pocztowo-administracyjna Liceum Ekonomicznego, 28 uczniów Liceum Administracji Państwowej oraz 29 uczniów Liceum Handlowego. Badani najczęściej pochodzili ze środowiska wiejskiego (43,1%) oraz z rodzin robotniczych (34,9%) i chłopskich (32,8%). Większość uczniów ukończyła szkołę podstawową z wynikiem dobrym (62%). W badaniu wykorzystano kwestionariusz składający się z 16 pytań. Dziewczęta stanowiły 88,3% próby. Wyniki badania ujawniły, że 45,7% uczniów kierowało się w wyborze szkoły zainteresowaniami (szczególnie w LH), aż 34,5% badanych trafiło do zespołu szkół przypadkowo, 14,7% za namową rodziców, 5,1% badanych podało inne powody. Zdecydowana większość młodzieży zadeklarowała, że jest zadowolona z kontynuowania nauki w swojej szkole (87%). Największe niezadowolenie z wyboru zawodu ujawniło się w LE na kierunku finanse i rachunkowość (8,7%). Większość uczniów chciała być pracownikami dobrymi i bardzo dobrymi, dla 20,6% ważniejsze od kultury pracy było wynagrodzenie. Badani marzyli o atrakcyjnej i dobrze płatnej pracy. 48,7% planowało wyjechać za granicę, 31,9% chciało założyć własną firmę. Za dalszą nauką opowiedziało się 27,4% uczniów. |