BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież a demokracja w Polsce
Instytucja:
Data: 1 września 1993 – 18 września 1993
Badacz: Krzysztof Chmielewski, Krystyna Skarżyńska
Abstrakt:

Celem badania było określenie relacji między poczuciem związku albo wyobcowania jednostki z systemu społeczno-politycznego a wartościowaniem demokracji. Ankietę rozesłano pocztą do 1230 osób w wieku od 18 do 20; badaną próbę wylosowano na podstawie numerów PESEL. Uzupełnione ankiety odesłało 598 osób, czyli niespełna połowa. 65% badanych to uczniowie i studenci, 11% – pracujący, 21% – bezrobotni poszukujący pracy. 63% badanych stwierdziło, że nie ma wpływu na to, co się dzieje w kraju. Żadna osoba nie odpowiedziała, że na sytuację w kraju ma zdecydowany wpływ. Prawie połowa badanej próby zadeklarowała, że często ma poczucie, że polityka rządu nie jest ich polityką, Jedna osoba tylko zidentyfikowała swoje potzreby z polityką ówczesnego rządu. Jednocześnie 46% respondentów raczej nie czuło się nieswojo w ówczesnym systemie społeczno-politycznym. Okazało się, że bardziej obco czuły się w systemie te osoby, które gorzej oceniały aktualną sytuację w kraju. Jednocześnie zauważono, że osoby w swojej subiektywnej ocenie niezaradne czuły się bardziej wyobcowane z systemu niż ci badani, którzy uznawali siebie za bardziej zaradnych. Poza tym z natężeniem wyobcowania z systemu wiązała się potrzeba wpływu na sprawy kraju – wyobcowanie było tym większe, im silniejszą odczuwano potrzebę wpływania na losy kraju. Badanie wykazało także, że licealiści, uczniowie techników i studenci wyżej wartościowali demokrację niż uczniowie zasadniczych szkół zawodowych. Pozytywna ocena demokracji była tym wyższa w opinii respondentów, im wyższe wykształcenie mieli ich ojcowie. Najbardziej negatywną postawę wobec demokracji wykazywały osoby o nieokreślonym zajęciu – ani nieposzukujący pracy, ani niepracujący i ani nieuczący się. Demokrację wyżej wartościowały także te osoby, które sądziły, że sytuacja w Polsce w ostatnich latach się poprawiła.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, demokracja, postawa, polityka, sytuacja polityczna, rządzenie, rząd, wychowanie obywatelskie
TESE descriptors: civic values, democracy, attitude, politics, political situation, governance, government, civics
Publikacje:
  • Skarżyńska, K. i Chmielewski, K. (1994). Młodzież a demokracja w Polsce. Studia Psychologiczne, 1, 47-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"