BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Fair play wartością uniwersalną dla sportu i wychowania
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Zofia Żukowska, Ryszard Żukowski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii młodzieży na temat gry według zasad fair play. Badaniem objęto trzynastolatków i osiemnastolatków uprawiających sport i nieuprawiających sportu; łącznie 360 osób, w tym 160 trzynastolatków i 200 osiemnastolatków. Uczniowie uczęszczali do szkół warszawskich. W badaniu posłużono się kwestionariuszem ankiety Idea fair play w świadomości młodzieży. Badanie wykazało, że z pojęciem fair play zetknęło się około 82% respondentów. U około 70% uczniów miało to związek ze sportem – z zasadami fair play mieli styczność podczas treningów, zawodów sportowych. Innymi okolicznościami były sprawozdania z imprez sportowych z telewizji, prasie i radiu. Połowa respondentów zetknęła się z zasadami gry fair play podczas bezpośredniego uczestnictwa. Zasady fair play kojarzyły się badanym z (w kolejności od najczęstszych wskazań): kulturalną, czystą grą, postępowaniem fair wobec przeciwnika, przestrzeganiem zasad i regulaminów sportowych. Niewielu badanych skojarzyło zasady fair play z niestosowaniem środków dopingujących. Ponad 50% uczniów przypisało szczególną rolę w rozpowszechnianiu zasad fair play ludziom i instytucjom bezpośrednio związanym ze sportem. Blisko 5% respondentów przypisało tę funkcję środowisku rodzinnemu. W większości badana młodzież nie widziała możliwości realizowania zasad fair play, w taki sposób wypowiadali się przede wszystkim uczniowie regularnie uprawiający sport. Według blisko 90% respondentów ze szkół niesportowych igrzyska to przede wszystkim impreza rozrywkowa.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, wychowanie dziecka, postawa, inteligencja, krytycyzm
TESE descriptors: physical education, child rearing, attitude, intelligence, critical sense
Publikacje:
  • Żukowska, Z. i Żukowski, R. (1994). Fair play wartością uniwersalną dla sportu i wychowania. Wychowanie Fizyczne i Sport, 2, 33-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"