Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii młodzieży na temat gry według zasad fair play. Badaniem objęto trzynastolatków i osiemnastolatków uprawiających sport i nieuprawiających sportu; łącznie 360 osób, w tym 160 trzynastolatków i 200 osiemnastolatków. Uczniowie uczęszczali do szkół warszawskich. W badaniu posłużono się kwestionariuszem ankiety Idea fair play w świadomości młodzieży. Badanie wykazało, że z pojęciem fair play zetknęło się około 82% respondentów. U około 70% uczniów miało to związek ze sportem – z zasadami fair play mieli styczność podczas treningów, zawodów sportowych. Innymi okolicznościami były sprawozdania z imprez sportowych z telewizji, prasie i radiu. Połowa respondentów zetknęła się z zasadami gry fair play podczas bezpośredniego uczestnictwa. Zasady fair play kojarzyły się badanym z (w kolejności od najczęstszych wskazań): kulturalną, czystą grą, postępowaniem fair wobec przeciwnika, przestrzeganiem zasad i regulaminów sportowych. Niewielu badanych skojarzyło zasady fair play z niestosowaniem środków dopingujących. Ponad 50% uczniów przypisało szczególną rolę w rozpowszechnianiu zasad fair play ludziom i instytucjom bezpośrednio związanym ze sportem. Blisko 5% respondentów przypisało tę funkcję środowisku rodzinnemu. W większości badana młodzież nie widziała możliwości realizowania zasad fair play, w taki sposób wypowiadali się przede wszystkim uczniowie regularnie uprawiający sport. Według blisko 90% respondentów ze szkół niesportowych igrzyska to przede wszystkim impreza rozrywkowa. |