BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lekcje wychowania fizycznego prowadzone przez studentów AWF w opinii uczniów
Instytucja:
Data: październik 1993
Badacz: Krystyna Górna
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie, czy student po trzyletnim kształceniu z zakresu wychowania fizycznego potrafi poprowadzić lekcję atrakcyjną dla uczniów, przynoszącą zadowolenie z wykonywanych ćwiczeń. Badaniem objęto 39 lekcji egzaminacyjnych przeprowadzonych przez studentów Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, którzy odbywali praktyki pedagogiczne w szkołach ponadpodstawowych. W badaniu wykorzystano kwestionariusz Froemela, zawierający pytania dotyczące sześciu aspektów lekcji: poznawczego, emocjonalnego, kondycyjno-zdrowotnego, społecznego, twórczego oraz stosunku ucznia do zajęć. Kwestionariusz wypełniło 401 uczennic i 205 uczniów. Badanie wykazało, że większość uczniów była zadowolona z lekcji egzaminacyjnej, przeprowadzonej przez studenta AWF. Uczniowie zadeklarowali, że wzięliby jeszcze raz udział w takiej lekcji i że zajęcia odbyły się z zachowaniem partnerskiego stosunku ze strony nauczyciela. Najważniejszym efektem ćwiczeń zaproponowanych przez studentów był pozytywny wpływ na kondycję i czynny wypoczynek uczniów. Zaobserwowano ponadto, że przyszli nauczyciele wychowania fizycznego w sposób niezadowalający przygotowują uczniów do samodzielnej aktywności i niedostatecznie ich aktywizują do działania. Studenci poza tym zaproponowali uczniom zbyt mało ćwiczeń korekcyjnych. Okazało się, że płeć nie ma wpływu na ogólną ocenę lekcji, ale liczebność grupy. Najmniejsze noty otrzymywały te lekcje, które były prowadzone w dużych grupach, zwłaszcza złożonych z dziewcząt. W tym przypadku najsłabsze oceny otrzymały wszystkie aspekty, poza emocjonalnym i społecznym. Ogólnie najwyżej oceniano emocjonalny aspekt lekcji (82%), następnie prospektywny (78%) oraz kondycyjno-zdrowotny (73%).

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, metoda nauczania, metoda aktywizująca, ocena nauczycieli, lekcja, nauczanie, przygotowanie do lekcji, egzamin, kwalifikacje pedagogiczne
TESE descriptors: physical education, teaching method, activity method, evaluation of teachers, lesson, teaching, lesson preparation, examination, teaching qualification
Publikacje:
  • Górna, K. (1994). Lekcje wychowania fizycznego prowadzone przez studentów AWF w opinii uczniów. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 5, 53-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"