Abstrakt: |
Celem badania było stwierdzenie, czy student po trzyletnim kształceniu z zakresu wychowania fizycznego potrafi poprowadzić lekcję atrakcyjną dla uczniów, przynoszącą zadowolenie z wykonywanych ćwiczeń. Badaniem objęto 39 lekcji egzaminacyjnych przeprowadzonych przez studentów Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, którzy odbywali praktyki pedagogiczne w szkołach ponadpodstawowych. W badaniu wykorzystano kwestionariusz Froemela, zawierający pytania dotyczące sześciu aspektów lekcji: poznawczego, emocjonalnego, kondycyjno-zdrowotnego, społecznego, twórczego oraz stosunku ucznia do zajęć. Kwestionariusz wypełniło 401 uczennic i 205 uczniów. Badanie wykazało, że większość uczniów była zadowolona z lekcji egzaminacyjnej, przeprowadzonej przez studenta AWF. Uczniowie zadeklarowali, że wzięliby jeszcze raz udział w takiej lekcji i że zajęcia odbyły się z zachowaniem partnerskiego stosunku ze strony nauczyciela. Najważniejszym efektem ćwiczeń zaproponowanych przez studentów był pozytywny wpływ na kondycję i czynny wypoczynek uczniów. Zaobserwowano ponadto, że przyszli nauczyciele wychowania fizycznego w sposób niezadowalający przygotowują uczniów do samodzielnej aktywności i niedostatecznie ich aktywizują do działania. Studenci poza tym zaproponowali uczniom zbyt mało ćwiczeń korekcyjnych. Okazało się, że płeć nie ma wpływu na ogólną ocenę lekcji, ale liczebność grupy. Najmniejsze noty otrzymywały te lekcje, które były prowadzone w dużych grupach, zwłaszcza złożonych z dziewcząt. W tym przypadku najsłabsze oceny otrzymały wszystkie aspekty, poza emocjonalnym i społecznym. Ogólnie najwyżej oceniano emocjonalny aspekt lekcji (82%), następnie prospektywny (78%) oraz kondycyjno-zdrowotny (73%). |