BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trening ortograficzny (w oparciu o zasadę dydaktyczną "Świadomość i aktywność w nauczaniu")
Data: [1994]
Badacz: Helena Grzelachowska
Abstrakt:

Badaniem dotyczącym trudności uczniów szkół ponadpodstawowych w nauce objęto 47 osób. W rezultacie analizy wyników stwierdzono że uczniowie z tzw. zaburzeniami sprzężonymi (o szerokim obszarze) mają trudności w nauce przez cały okres edukacji, niezależnie od podjętych zabiegów terapeutycznych. U 38 osób stwierdzono postawę lękową. Dziewięciu uczniów przyjęło postawę obojętną w stosunku do uzyskiwanych ocen szkolnych. U niektórych badanych zaobserwowano oprócz trudności w pisaniu także obniżony poziom graficzny pisma. U uczniów tych występowały wolniejsze tempo pracy i postawa lękowa. Zauważono u nich także kłopoty stylistyczne, spowodowane umiarkowanymi zaburzeniami integracji funkcji poznawczo-motorycznych. Stwierdzono, że w stresujących sytuacjach uczniowie poddawani zabiegom terapeutycznym zapominają o nabytych nawykach poprawnej pisowni; metody konwencjonalne stosowane w szkole i przez rodziców nie są efektywne, kiedy uczeń czuje się zagrożony.

Deskryptory TESE: ortografia, terapia, terapia zajęciowa, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne, upośledzenie
TESE descriptors: spelling, therapy, occupational therapy, learning difficulty, special educational needs, disability
Publikacje:
  • Grzelachowska, H. (1994). Trening ortograficzny (w oparciu o zasadę dydaktyczną "Świadomość i aktywność w nauczaniu"). Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego, 3, 40-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"