Tytuł badania: |
Trening ortograficzny (w oparciu o zasadę dydaktyczną "Świadomość i aktywność w nauczaniu") |
Data: |
[1994] |
Badacz: |
Helena Grzelachowska |
Abstrakt: |
Badaniem dotyczącym trudności uczniów szkół ponadpodstawowych w nauce objęto 47 osób. W rezultacie analizy wyników stwierdzono że uczniowie z tzw. zaburzeniami sprzężonymi (o szerokim obszarze) mają trudności w nauce przez cały okres edukacji, niezależnie od podjętych zabiegów terapeutycznych. U 38 osób stwierdzono postawę lękową. Dziewięciu uczniów przyjęło postawę obojętną w stosunku do uzyskiwanych ocen szkolnych. U niektórych badanych zaobserwowano oprócz trudności w pisaniu także obniżony poziom graficzny pisma. U uczniów tych występowały wolniejsze tempo pracy i postawa lękowa. Zauważono u nich także kłopoty stylistyczne, spowodowane umiarkowanymi zaburzeniami integracji funkcji poznawczo-motorycznych. Stwierdzono, że w stresujących sytuacjach uczniowie poddawani zabiegom terapeutycznym zapominają o nabytych nawykach poprawnej pisowni; metody konwencjonalne stosowane w szkole i przez rodziców nie są efektywne, kiedy uczeń czuje się zagrożony. |
Deskryptory TESE: |
ortografia, terapia, terapia zajęciowa, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne, upośledzenie |
TESE descriptors: |
spelling, therapy, occupational therapy, learning difficulty, special educational needs, disability |
Publikacje: |
- Grzelachowska, H. (1994). Trening ortograficzny (w oparciu o zasadę dydaktyczną "Świadomość i aktywność w nauczaniu"). Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego, 3, 40-42.
|