Tytuł badania: |
Trening pamięci operacyjnej u dzieci z zespołem hiperkinetycznym (ADHD) |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Maksymilian Bielecki, Izabela Krejtz, Małgorzata Matuszczak, Anna Orylska |
Abstrakt: |
Badanie zostało zrealizowane w ramch granu MEN 1H01F00230; miało na celu zweryfikowanie hipotezy, zgodnie z którą efektywny trening poszerzający pojemność pamięci operacyjnej zmniejszy deficyt w zakresie hamowania u dzieci z ADHD. Dodatkowym celem badania było określenie ewentualnych różnic w pojemności pamięci operacyjnej między dziećmi z ADHD i dziećmi bez tego zaburzenia. W efekcie 11 chłopców z ADHD w wieku 11-16 lat poddano intensywnemu treningowi pamięci operacyjnej przeprowadzonemu z wykorzystaniem komputera. Zrealizowano dwa pomiary pamięci operacyjnej oraz uwagi w grupie eksperymentalnej i grupie kontrolnej – przed i po przeprowadzonym treningu. Do pomiarów tych wykorzystano następujące narzędzia: Operations pan task (OSPAN), Reading span, Divided attention (DIVA), Antysakady i Stroop (1935). Wyniki wstępnego pomiaru ujawniły zróżnicowanie uczniów z grupy eksperymentalnej i kontrolnej pod względem umiejętności kontrolowania uwagi mierzonej testem Antysakady (istotność statystyczna), nie stwierdzono jednak różnic w obrębie pamięci operacyjnej. Pomiar końcowy nie ujawnił poprawy wśród dzieci z ADHD pod względem pojemności pamięci operacyjnej, trening wpłynął jednak pozytywnie na objawy deficytu hamowania. |
Deskryptory TESE: |
dziecko, zachowania, psychologia, komputer, terapia |
TESE descriptors: |
child, behaviour, psychology, computer, therapy |
Publikacje: |
- Matuszczak, M., Krejtz, I., Orylska, A. i Bielecki, M. (2009). Trening pamięci operacyjnej u dzieci z zespołem hiperkinetycznym (ADHD). Czasopismo Psychologiczne, 2, 87-103.
|