BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trening pamięci operacyjnej u dzieci z zespołem hiperkinetycznym (ADHD)
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Maksymilian Bielecki, Izabela Krejtz, Małgorzata Matuszczak, Anna Orylska
Abstrakt:

Badanie zostało zrealizowane w ramch granu MEN 1H01F00230; miało na celu zweryfikowanie hipotezy, zgodnie z którą efektywny trening poszerzający pojemność pamięci operacyjnej zmniejszy deficyt w zakresie hamowania u dzieci z ADHD. Dodatkowym celem badania było określenie ewentualnych różnic w pojemności pamięci operacyjnej między dziećmi z ADHD i dziećmi bez tego zaburzenia. W efekcie 11 chłopców z ADHD w wieku 11-16 lat poddano intensywnemu treningowi pamięci operacyjnej przeprowadzonemu z wykorzystaniem komputera. Zrealizowano dwa pomiary pamięci operacyjnej oraz uwagi w grupie eksperymentalnej i grupie kontrolnej – przed i po przeprowadzonym treningu. Do pomiarów tych wykorzystano następujące narzędzia: Operations pan task (OSPAN), Reading span, Divided attention (DIVA), Antysakady i Stroop (1935). Wyniki wstępnego pomiaru ujawniły zróżnicowanie uczniów z grupy eksperymentalnej i kontrolnej pod względem umiejętności kontrolowania uwagi mierzonej testem Antysakady (istotność statystyczna), nie stwierdzono jednak różnic w obrębie pamięci operacyjnej. Pomiar końcowy nie ujawnił poprawy wśród dzieci z ADHD pod względem pojemności pamięci operacyjnej, trening wpłynął jednak pozytywnie na objawy deficytu hamowania.

Deskryptory TESE: dziecko, zachowania, psychologia, komputer, terapia
TESE descriptors: child, behaviour, psychology, computer, therapy
Publikacje:
  • Matuszczak, M., Krejtz, I., Orylska, A. i Bielecki, M. (2009). Trening pamięci operacyjnej u dzieci z zespołem hiperkinetycznym (ADHD). Czasopismo Psychologiczne, 2, 87-103.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"