BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychospołeczne aspekty aktywności rodziców w szkole
Instytucja:
Data: wrzesień 1990
Badacz: Wiktor Żłobicki
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza współdziałania nauczycieli i rodziców w początkowym okresie nauki szkolnej dzieci. Ustalono, że wskaźnikami współdziałania będą: liczba wskazanych przez rodziców form kontaktów z nauczycielami oraz częstotliwość występowania tych form; wskaźnikami zmiennych niezależnych były m.in. poziom wykształcenia rodziców, rodzicielskie aspiracje do kształcenia dzieci, wyrażone w skali opinie na temat charakteru współpracy rodziców z nauczycielem, wyrażone w skali opinii charakteryzujących wpływ rodziców na życie klasy. Anonimowym badaniem ankietowym objęto 123 nauczycieli i 3572 rodzin uczniów klas drugich i trzecich szkół podstawowych Wrocławia; do dostatecznego opracowania zakwalifikowano 2087 rodzin i 100 nauczycieli. Pomocy w badaniu udzielili studenci trzeciego roku nauczania początkowego, odbywający praktykę terenową we Wrocławiu. Rozkład wskaźników współdziałania miał charakter normalny, wyróżniono trzy grupy badanych rodziców ze względu na poziom współdziałania: 1) niski – 330 osób, 2) średni – 1431, 3) wysoki – 326. Najchętniej współpracowali z nauczycielami rodzice z wykształceniem zawodowym i średnim (szczególnie matki z wykształceniem zawodowym), co prawdopodobnie było przejawem ich aspiracji dotyczących uzyskania przez dziecko wyższego statusu dzięki owocnej współpracy ze szkołą. Rodziców o wyższym wykształceniu było więcej w grupie współdziałających słabo, co być może było spowodowane ich bardziej krytycznym postrzeganiem szkoły. Im wyższy był poziom współdziałania, tym większy odsetek rodziców aspirował ku edukacji, szczególnie na poziomie zawodowym; odwrotnie było w grupie badanych deklarujących studia wyższe jako końcowy etap edukacji dzieci. W pierwszej grupie było ich blisko 70%, w drugiej 63%, w trzeciej 54%. Działał tu czynnik zmiany w postrzeganiu wykształcenia jako elementu pozycji w hierarchii społecznej. Blisko trzykrotnie więcej dzieci rodziców z grupy trzeciej w porównaniu z grupą pierwszą pracowało w domu nad lekcjami więcej niż dwie godziny dziennie. Około dwóch godzin dziennie odrabiało lekcje 33% dzieci z grupy trzeciej i 18% w grupie pierwszej. Co najmniej godzinna praca domowa była udziałem połowy uczniów. W grupie pierwszej co piąty rodzic dostrzegał zdecydowaną zachętę do nawiązywania współpracy z nauczycielem, w grupie trzeciej – co dwudziesty. Komunikat oczekiwania współpracy odczytywał co drugi rodzic z grupy trzeciej i tylko co piąty z grupy pierwszej. Obojętność nauczyciela wobec współpracy z rodzicami podkreślało 29% badanych z grupy pierwszej i 2,5% z grupy trzeciej. Poziom współpracy wyraźnie korelował z opiniami rodziców o wpływie na życie klasy, w której uczyły się ich dzieci. Poczucie dużego wpływu deklarowało blisko 15% rodziców dobrze współdziałających i 2% słabo współdziałających. „Raczej duży” wpływ postrzegał co dwudziesty rodzic z grupy pierwszej i co piąty z grupy trzeciej. Poczucie braku jakiegokolwiek wpływu na życie klasy odczuwała blisko połowa badanych z grupy pierwszej i 12 osób z grupy trzeciej. Poczucie sprawstwa wpływało na aktywność rodziców w nawiązywaniu kontaktów ze szkołą.

Autorskie słowa kluczowe: rodzina – szkoła, aspiracje edukacyjne rodziny
Author's Keywords: family – school, educational aspirations of families
Deskryptory TESE: uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, szkoła podstawowa, rodzice, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: parent participation, parent-school relation, primary school, parents, attitude towards school
Publikacje:
  • Żłobicki, W. (1993). Psychospołeczne aspekty aktywności rodziców w szkole. Zeszyty Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 55, 37-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"