Abstrakt: |
Przedmiotem badania był stopień opanowania podstawowych wiadomości i umiejętności praktyczno-teoretycznych przewidzianych w programie nauczania języka polskiego i matematyki w klasach trzecich szkoły podstawowej. Badanie przeprowadzono w 76 placówkach: 71 szkołach podstawowych i pięciu społecznych. Badana próba wyniosła 1200 osób w przypadku języka polskiego i 1320 osób w badaniu poświęconym matematyce. W badaniu poświęconym językowi polskiemu wzięto pod uwagę następujące działy programowe: ciche czytanie ze zrozumieniem, komponowanie spójnej wypowiedzi wielozdaniowej, ortografia, gramatyka. 86,85% uczniów odpowiedziało poprawnie na zadania z rozumienia tekstu. Odnotowano pewne problemy respondentów z wyodrębnieniem motywacji w utworze i określeniem chronologii wydarzeń. 68,75% trzecioklasistów potrafiło ułożyć i zapisać wielozdaniową spójną wypowiedź na zadany temat. 87,2% uczniów nie umiało stworzyć więcej niż trzech zdań. Jedynie 38,8% ułożyło ponadsześciozdaniową wypowiedź. Na podstawie wyników badania poświęconego językowi polskiemu sformułowano następujące propozycje, które mogłyby zwięszyć efektywność w opanowaniu materiału z tego przedmiotu przez uczniów: 1) Należy stwarzać częstsze okazje do logicznego i precyzyjnego wyrażania myśli przez trzecioklasistów. 2) Trzeba umożliwić dzieciom opowiadanie o przeżyciach, przeczytanych lekturach itp. 3) Należy przerabiać z uczniami więcej ćwiczeń kompozycyjnych i redakcyjnych. 4) Należy ćwiczyć z uczniami mówienie o pracach plastycznych, technicznych itp. 5) Warto w każdej sytuacji na lekcji kształtować nawyki ortograficzne, zwracać dużą uwagę na poprawność ortograficzną wypowiedzi pisemnych. 6) Należy kontrolować i oceniać ucznia na różne sposoby. W zakresie matematyki uczniowie osiągnęli gorsze wyniki niż w przypadku języka polskiego. Średnio badani rozwiązywali 66% zadań. Jedynie 43% trzecioklasistów bezbłędnie wykonało działania w odejmowaniu, 78% bezbłędnie wykonało dodawanie. 93% uczniów bezbłędnie wykonało zadania w zakresie dodawania do 1000 za pomocą sposobu pisemnego. 71% uczniów potrafiło wykonać proste zadania tekstowe, złożone – 64,6%. Uczniowie nie umieją często samodzielnie czytać ze zrozumieniem tekstowych zadań matematycznych. |