BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniu, jak oceniasz kulturę swego zachowania
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Wanda Olewicz-Chuda
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka postaw uczniów Szkoły Podstawowej w Dębowie (instytucja) wobec swojego zachowania. W badaniu wzięło udział 107 osób, w tym: 81 z klas IV-VIII i 26 z klas II-III. Autorka badania wykorzystała autorską ankietę, składającą się z 15 pytań zamkniętych, m.in. Czy lubisz siebie?Którzy dorośli zwracają ci uwagę, gdy źle się zachowujesz? Czy używasz na co dzień zwrotów grzecznościowych? Czy używasz brzydkich wyrazów? Czy bijesz kolegów (koleżanki) bez powodu, dla żartu? Badanie wykazało, że w klasach młodszych większość dzieci nie akceptuje siebie samych. 18 badanych przyznało się, że czasami bije kolegów albo koleżanki bez żadnego powodu. 9 uczniów bijących rówieśników wstydzi się swojego zachowania, 11 – wstydzi się czasami. 3 respondentów wyznało, że byli bici, 7 – czasami. 13 bitych dzieci chciałoby oddać agresywnemu koledze, jednak w większości tłumią w sobie złość i rezygnują z tych zamiarów. 9 badanych boi się starszych uczniów ze szkoły, 11 – czasami. 6 uczniów – na pytanie o powody złego zachowania wobec rówieśników – odpowiedziało, że chcą się popisać, 5 zaś – że chcą zwrócić na siebie uwagę dorosłych. 12 badanych nie wiedziało, dlaczego tak postępuje. Najczęściej to rodzice (13 wskazań) i nauczyciele (12) zwracają uczniom uwagę za złe zachowanie. Dzieci w większości wypadków biorą przykład z rodziców (15 wskazań), nauczycieli (10) oraz filmów (9). 9 badanych z klas młodszych używa na co dzień zwrotów grzecznościowych, 16 – czasami. W klasach starszych – jak się okazało – większość dzieci postrzega siebie z akceptacją. 69 badanych lubi swoją klasę. Pięć osób przyznało, że wstydzi się swoich agresywnych zachowań, osiem – czasami. 39 respondentów czasami zachowuje się agresywnie wobec rówieśników, 3 osoby robią to stale. Blisko 50 osób z tej grupy styka się z przemocą w szkole. 47 badanych oddaje razy otrzymane przez kolegów. Podobnie jak w grupie młodszych to rodzice (50 wskazań) i nauczyciele (13) najczęściej reagują na złe zachowanie uczniów. Wzory zachowania starsi badani czerpią najczęściej od rodziców (54 wskazania), rówieśników (48) i nauczycieli (33). Według 65% respondentów ich kultura zachowania jest średnia, według 29 osób – dobra. Żaden z badanych nie wystawił sobie złej oceny, jeśli chodzi o kulturę zachowania.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, krzywdzenie dzieci, samoocena, sankcja, relacja rodzice – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: violence, bullying, child abuse, self-evaluation, sanction, parent-child relation, teacher-student relation
Publikacje:
  • Olewicz-Chuda, W. (2000). Uczniu, jak oceniasz kulturę swego zachowania. Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 2, 13-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"