BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowski wizerunek nauczyciela klas początkowych
Data: 1996 – 1997
Badacz: Tatiana Kłosińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wizerunek nauczyciela nauczania początkowego w oczach uczniów. Badaniem ankietowym objęto uczniów klas drugich (158) i trzecich (201) szkół podstawowych w Opolu. Odpowiedzi uczniów ujawniły, że ocenie najczęściej poddawano sferę fizyczną nauczycieli. Dzieci chwaliły ich sposób ubierania się, dostrzegały także związek między doborem ubrań a humorem nauczyciela. Zdaniem uczniów na życzliwe usposobienie nauczyciela i dobrą atmosferę w klasie miały wpływ czynniki związane z zachowaniem uczniów (czy są grzeczne, czy nie), odmienną formą lekcji (wycieczki, zabawy dydaktyczne, odniesiony sukces w konkursie szkolnym, recytacja wierszy i śpiewy) oraz zachowaniem nauczyciela w danym dniu (dobry humor, śmianie się z żartów uczniów). Ocena badanych skupiała się także na sferze moralno-etycznej wychowawcy (prawdomówność, uczciwość, wyrozumiałość). Wszyscy uczniowie podkreślali znaczenie troskliwości nauczyciela (przytulanie uczniów, uśmiechanie się itp.). Istotną cechą nauczyciela była także jego umiejętność komunikacji. W opinii dzieci (szczególnie starszych) nauczyciele nie zawsze mówili prawdę. Pozytywnie prawdomówność nauczyciela oceniło 98,7% uczniów klas drugich i 96,9% uczniów klas trzecich. Uczniowie wysoko cenili także umiejętność dochowania tajemnicy i wzbudzanie zaufania (97,8%). W relacji nauczyciel – uczeń dużą rolę pełniły czynniki decydujące o skutecznej współpracy dającej obopólne korzyści, np. zachęcanie do nauki. Ważne okazało się również okazywanie zainteresowania sprawami dzieci, również rodzinnymi (78,1%). Respondenci cenili kulturę osobistą i bogactwo zainteresowań nauczyciela, szczególne uznanie budził wychowawca szanujący własną godność i godność ucznia oraz nauczyciel sprawiedliwy, ale i wymagający. Powierzchowność i osobowość nauczyciela okazały się decydujące dla uczniów, kwestia kwalifikacji i wiedzy merytorycznej spadała na drugi plan. 70,3% badanych oświadczyło, że chciałoby być w przyszłości nauczycielami, głównie ze względu na cechy zewnętrzne nauczyciela, ale także z powodu jego szerokiej wiedzy i możliwości uczenia innych.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, uczeń, postawa, szkoła podstawowa, relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel, zawód nauczyciela
TESE descriptors: generalist teacher, pupil, attitude, primary school, teacher-student relation, teacher, teaching profession
Publikacje:
  • Kłosińska, T. (2000). Uczniowski wizerunek nauczyciela klas początkowych. Nauczyciel i Szkoła, 1, 37-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"