BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nasz wewnątrzszkolny system oceniania
Instytucja:
Data: [1999] – [2000]
Badacz: Maria Myszka
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii wśród uczniów nauczycieli i rodziców na temat nowego systemu oceniania, wprowadzonego w Szkole Podstawowej nr 10 w Bielawie. W klasach IV-VI wysiłek ucznia mierzono literami alfabetu, np. A (jesteś bardzo pracowity i systematyczny, wykazujesz własną inicjatywę); B (jesteś aktywny w czasie lekcji, pracowity i systematyczny), E (ignorujesz naukę przedmiotu, nie wykazujesz żadnej inicjatywy). Osiągane wyniki wyrażano cyframi 6-1. Uczniów klas I-III oceniano opisowo. Ankieta wykazała, że ponad połowa uczniów klas czwartych jest zadowolona z nowego systemu oceniania, zna zasady tego oceniania. Odsetek uczniów znających nowe zasady oceniania okazał się jednak niezadowalający, co powinno stać się wskazówką dla nauczycieli, by wciąż informowali uczniów o zasadach i kryteriach oceniania. 68% czwartoklasistów uznało, że liczba i różnorodność punktów, które należy zdobyć na ocenę wzorową z zachowania, są odpowiednie. 72% nauczycieli klas IV-VIII uważało, że nowy system oceniania pozwala rzetelnie zmierzyć pracę ucznia. 94% tychże nauczycieli stwierdziło, że nowy system umożliwia także sprawiedliwą i wieloaspektową ocenę zachowania ucznia. 90% rodziców uczniów klas czwartych zadeklarowało znajomość zasad nowego systemu oceniania, jednak 67% ankietowanych zaakceptowało nowe kryteria. Rodzice pierwszoklasistów są w większości bardzo zadowoleni z opisowego systemu oceniania. Rodzice uczniów klas drugich i trzecich pozytywnie wypowiadali się o nowych kryteriach w 50%. 64% nauczycieli z klas I-III uważało, że system opisowy nie pozwala na wszechstronną ocenę osiągnięć najmłodszych uczniów szkoły podstawowej. W zdecydowanej większości (93%) nauczyciele klas I-III stwierdzili, że opisowa ocena nie wpływa na poprawę wyników w nauce i zachowaniu.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, ocena nauczycieli, ocena uczących się, ocenianie, ewaluacja przez nauczycieli, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła
TESE descriptors: learning outcome, evaluation of teachers, evaluation of students, marking, evaluation by teachers, parent participation, parent-school relation
Publikacje:
  • Myszka, M. (2000/2001). Nasz wewnątrzszkolny system oceniania. Nowe w Szkole, 9, 13-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"