BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konsumpcjonizm – zbiór wartości podrzędnych czy sposób na życie współczesnej młodzieży polskiej?
Data: [1999]
Badacz: Anna Frindt
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy życiowe uczniów z katolickiego liceum humanistycznego z w małym mieście niedaleko Warszawy. W badaniu wzięło udział 10 osób – dziewięć z klasy drugiej i jedna osoba z klasy trzeciej; trzech chłopców i siedem dziewcząt. Posłużono się metodą indywidualnych przypadków. Kwestionariusz wywiadu pogłębionego zawierał pytania zamknięte. Jako uzupełnienie do wyników badania przeprowadzono miniankietę z pytaniami zamkniętymi, ale dającymi uczniom możliwość swobodnej wypowiedzi. Kwestionariusz wywiadu zawierał pytania dotyczące następujących problemów badawczych: codzienne funkcjonowanie młodzieży, sposób postrzegania przez młodzież swojej osoby w szerszym kontekście społecznym, sposób, w jaki młodzi ludzie postrzegają swoją przyszłość. Badani twierdzili, że cechami pożądanymi w ich środowisku rówieśniczym były: inteligencja, otwartość, towarzyskość. Według badanych w ich grupach koleżeńskich dużą przychylność zyskiwało bycie śmiesznym, tzn. występowanie w roli błazna. Uczniowie przekonywali, że osoba unikająca sytuacji, w których stałaby się śmieszna, jest skazana na osamotnienie i odrzucenie przez środowisko rówieśnicze. O inteligencji danego człowieka według badanych świadczy umiejętność głośnego wypowiadania własnego zdania i przekonywania innych. Do najczęściej wymienianych zainteresowań należały: słuchanie muzyki, granie w kosza, sport, spotykanie się ze znajomymi. Młodzi ludzie spędzają sporo wolnego czasu na oglądaniu telewizji. Zaskoczeniem było, że uczniowie nie zadeklarowali swojego hobby, wybranej dziedziny wiedzy, którą zajmują się w wolnym czasie. Stwierdzono przy tym, że młodzi ludzie mają dosyć ograniczone wyobrażenie o pojęciu rozwoju osobistego, tzn. według nich jest ono tożsame z chodzeniem do szkoły. A zatem nie można w świetle takich wyników mówić o dojrzałych postawach i zachowaniach wśród młodzieży. Badani uczniowie mieli duże trudności ze wskazaniem swoich pozytywnych cech i umiejętności. Do swoich zalet zaliczali przede wszystkim: otwartość na innych, umiejętność rozmawiania z innymi i poczucie humoru, a więc te cechy, które są dodatnio oceniane w ich grupach rówieśniczych. To może świadczyć, że młodzi ludzie w samoocenie polegają głównie na opinii innych, dostosowują się raczej do swoich kolegów, niż dbają o wyrażanie własnych potrzeb. Spośród negatywnych cech uczniowie wymieniali przede wszystkim: brak konsekwencji w działaniu, brak mobilizacji wewnętrznej, lenistwo, bezmyślne czyny i zachowania, nieumiejętność odmawiania innym. Chociaż uczniowie zauważali sporo wad w sobie, to jednak z reguły nic nie chcieli w sobie zmieniać. Katolickie liceum, do którego uczęszczali, traktowali z rezerwą, jako miejsce raczej przymusu niż przyjemności. Narzekali przede wszystkim na to, że placówka ta jest zbyt mała i hermetyczna, przez co odczuwają ciągłą kontrolę. Uczniom przeszkadzały obowiązkowe praktyki religijne, wynikające z charakteru szkoły. W wypowiedziach twierdzili, że odbywają się one na pokaz. Na przekonania badanych w ostatniej kolejności – jak sami oceniali – wpływają nauczyciele. Respondenci traktowali liceum jako element konieczny w zdobyciu wykształcenia, a zatem nie miały dla nich znaczenia klimat placówki, atmosfera w niej panująca, wybitne postaci nauczycieli. Zdobycie wyższego wykształcenia uczniowie motywowali zapewnieniem dostatniego życia i wygody. Studia nie stanowiły dla nich wartości intelektualnej, związanej z rozwojem osobistym. Żadna z badanych osób nie podejmowała szczególnych wysiłków związanych z nauką. Badana młodzież pochodziła z bogatych rodzin, mimo to w ich hierarchii wartości na pierwszych pozycjach znajdowały się pieniądze – jeszcze większe niż te, którymi dysponowali ich rodzice. Pieniądze mają spełniać wszystkie zachcianki związane ze światem materialnym. Wszystkie działania badanych uczniów były ukierunkowane na pomnażanie przyjemności, które nazywali szczęściem. Priorytetowe znaczenie miały dla nich doznania zmysłowe, duża ilość wrażeń. Do cech umożliwiających osiągnięcie w życiu tego, czego chcą, zaliczali: egoizm, chciwość, egotyzm.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, postawa, motywacja, frekwencja, katolicyzm
TESE descriptors: attitude towards school, attitude, motivation, attendance, Catholicism
Publikacje:
  • Frindt, A. (2000). Konsumpcjonizm – zbiór wartości podrzędnych czy sposób na życie współczesnej młodzieży polskiej? Refleksje na marginesie badań. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 29-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"