BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Upodobania filmowe najmłodszych
Instytucja:
Data: maj 1994
Badacz: Anna M. Dudek, Marek Sokołowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były preferencje filmowe dziecięcej widowni. W badaniu wzięło udział 90 uczniów w wieku od 10 do 12 lat z dwóch szkół podstawowych w Olsztynie i Mikołajkach. Do zebrania danych posłużono się ankietą zawierającą 16 pytań. Wszyscy badani lubią oglądać filmy. 48% ogląda z przyjemnością filmy przygodowe, 41% sensacyjne, 38% komedie, 31% filmy animowane, 25% science fiction, 21% bajki, 13% filmy muzyczne. Najmniejszą popularnością wśród młodych widzów cieszyły się filmy dokumentalne (2% wskazań) i baśnie (1%). Do ulubionych filmów uczniowie zaliczali następujące tytuły: Terminator, Kochany urwis, Kłopotliwe dziecko, Beverly Hills, Przyjaciel wesołego diabła, Lwie serce, Mała księżniczka, Akademia policyjna i in. Łącznie dzieci podały 122 tytuły. Większość ulubionych filmów uczniowie oglądali albo w telewizji, albo z kaset wideo. 91% badanych widziało film Pan Kleks w kosmosie. 76% dzieci przed obejrzeniem filmu czytało książkę Jana Brzechwy. Książkę Makuszyńskiego Przyjaciel wesołego diabła czytało jedynie 8% ankietowanych, film na podstawie tej pozycji obejrzało 63% dzieci. U bohaterów filmowych dzieci cenią najbardziej humor (75% wskazań), odwagę (67%), sprawność fizyczną (38%), koleżeństwo (33%). 79% przyznało się, że w życiu codziennym naśladuje zachowania ulubionych bohaterów. 21% przecząco odpowiedziało na pytanie o naśladownictwo. 4% dzieci naśladowało złe cechy ulubionych postaci, 41% dobre cechy. 44% respondentów oglądało filmy przeznaczone dla dorosłych i miało na to przyzwolenie rodziców. 88% dzieci chciałoby jeszcze raz obejrzeć filmy objęte badaniem. 82% ankietowanych chciałoby zagrać w filmie. 16% nie chciałoby stanąć przed kamerą. Uczniowie najbardziej chcieliby wcielić się w takich bohaterów jak: Ania z Zielonego Wzgórza, Nel, Zorro, Rambo, Alexis.

Deskryptory TESE: sztuka, edukacja artystyczna, zajęcia pozaszkolne, wypoczynek, sprzęt audiowizualny, środki masowego przekazu
TESE descriptors: art, art education, out-of-school-hours provision, leisure, audiovisual equipment, mass media
Publikacje:
  • Sokołowski, M. (1995). Upodobania filmowe najmłodszych. W: K. Krynicka-Tarnacka, J. Rudzka (oprac.), Wolny rynek a wychowanie. Warszawa: Biuro Studiów i Analiz Kancelarii Senatu RP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"