BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uprawianie sportu a akceptacja agresji i zachowań nieetycznych u chłopców
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Andrzej Szmajke
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między uprawianiem sportu a akceptacją zachowań agresywnych i nieetycznych wśród chłopców. W badaniu wzięło udział 58 chłopców z klas V-VIII. 28 z nich uprawiało piłkę nożną, pozostali – nie. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem zawierającym 52 pozycje związane z sytuacjami boiskowymi i 26 z sytuacjami pozasportowymi. Uczniów poproszono o ocenę w pięciostopniowej skali własnej akceptacji zachowań wymienionych w kwestionariuszu. Wyniki badania potwierdziły, że chłopcy uprawiający sport bardziej akceptują sytuacje oszukiwania i bezpieczniejszych fauli niż chłopcy nieuprawiający żadnego sportu. Nie zaobserwowano różnicy o charakterze istotnym statystycznie między uprawiającymi sport i nieuprawiającymi sportu w zakresie akceptacji dla fizycznej i groźnej dla przeciwnika agresji (taktycznej oraz odwetowej). Okazało się również, że uczniowie uprawiający sport nie wykazują się wyższą akceptacją dla nieetycznych zachowań w życiu codziennym. Można zatem stwierdzić, że uprawianie sportu rzeczywiście jest destruktywne dla moralności – ale ściśle związanej z aktywnością sportową, nie dotyczy jednak agresji fizycznej, która mogłaby stanowić niebezpieczeństwo dla przeciwnika. Chłopcy uprawiający sport bardziej akceptowali rozważane zachowania niemoralne, gdy mieli określić osobistą gotowość do takich zachowań (czy sami by to zrobili) niż ogólną (czy dopuszczalne jest takie zachowanie). Świadczy to, że w ocenie tych chłopców wymienione sytuacje nie były jednoznacznie negatywne, a zatem w ich świadomości nastąpiło złagodzenie czarno-białego podziału na nauczycieli i kolegów w akceptacji zachowań nieetycznych.

Deskryptory TESE: postawa, oszustwo, osobowość, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, wychowanie fizyczne, zachowania
TESE descriptors: attitude, cheating, personality, child development, cognitive development, physical education, behaviour
Publikacje:
  • Szmajke, A. (1993). "To niedopuszczalne, ale ja to zrobię". Uprawianie sportu a akceptacja agresji i zachowań nieetycznych u chłopców. Przegląd Psychologiczny, 4, 503-513.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"