Abstrakt: |
Badanie miało na celu poznanie opinii nauczycieli szkół społecznych (42 osoby) i państwowych (43) na temat ich własnych możliwości i dyspozycji do pełnienia roli nauczyciela i innowatora. Badani zostali również poproszeni o podanie znaczenia posiadania danej dyspozycji dla wprowadzania innowacji w szkole. Odpowiedzi na pytania w ankiecie miały formę sześciopunktowej skali. Wyniki ujawniły, że wszyscy badani nauczyciele najwyżej oceniali swoje predyspozycje w zakresie: umiejętności samodzielnego uzupełniania wiedzy zawodowej, kiedy zachodzi taka potrzeba (średnia ocen 4,86); umiejętności współpracy z innymi nauczycielami (4,43); gotowości do podejmowania ryzyka związanego z wprowadzaniem nowych materiałów programowych (4,38); dostrzegania potrzeby dokształcania zawodowego (4,31); umiejętności wskazywania celów wprowadzonych innowacji (4,09). Najniżej (mniej niż 3 punkty) oceniano umiejętność znalezienia poparcia i realnej pomocy dla planowanej innowacji, umiejętność konstrukcji narzędzi do oceny efektywności innowacji, znajomość wyników badań nad innowacyjnością pedagogiczną, umiejętność prowadzenia warsztatów i konferencji przygotowujących do działań innowacyjnych, umiejętność sporządzania sprawozdań z przebiegu i efektów procesu innowacyjnego. |