BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Faust czy famulus? Nauczyciel-innowator
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Elżbieta Putkiewicz
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie opinii nauczycieli szkół społecznych (42 osoby) i państwowych (43) na temat ich własnych możliwości i dyspozycji do pełnienia roli nauczyciela i innowatora. Badani zostali również poproszeni o podanie znaczenia posiadania danej dyspozycji dla wprowadzania innowacji w szkole. Odpowiedzi na pytania w ankiecie miały formę sześciopunktowej skali. Wyniki ujawniły, że wszyscy badani nauczyciele najwyżej oceniali swoje predyspozycje w zakresie: umiejętności samodzielnego uzupełniania wiedzy zawodowej, kiedy zachodzi taka potrzeba (średnia ocen 4,86); umiejętności współpracy z innymi nauczycielami (4,43); gotowości do podejmowania ryzyka związanego z wprowadzaniem nowych materiałów programowych (4,38); dostrzegania potrzeby dokształcania zawodowego (4,31); umiejętności wskazywania celów wprowadzonych innowacji (4,09). Najniżej (mniej niż 3 punkty) oceniano umiejętność znalezienia poparcia i realnej pomocy dla planowanej innowacji, umiejętność konstrukcji narzędzi do oceny efektywności innowacji, znajomość wyników badań nad innowacyjnością pedagogiczną, umiejętność prowadzenia warsztatów i konferencji przygotowujących do działań innowacyjnych, umiejętność sporządzania sprawozdań z przebiegu i efektów procesu innowacyjnego.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, innowacja edukacyjna, szkolnictwo prywatne, szkolnictwo publiczne, kompetencje, nauczanie, nauczyciel, postawa
TESE descriptors: teaching profession, educational innovation, private education, public education, competence, teaching, teacher, attitude
Publikacje:
  • Putkiewicz, E. (1995). Faust czy famulus? Nauczyciel-innowator. Edukacja i Dialog, 3, 3-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"