Abstrakt: |
W badaniach wykorzystano kategorie analityczne (użyte przez Elżbietę Kalinowską w innym badaniu podręczników szkolnych) do opracowania pod kątem problematyki płciowości trzech wybranych losowo książek szkolnych do nauczania zintegrowanego: 1. Laskowska, R. i Małkowska-Zegadło, H. (1999). Elementarz zintegrowany. Warszawa: Juka. 2. Szymańska, M.A. (2000). Już w szkole. Podręcznik do kształcenia zintegrowanego. Semestr 1. Warszawa: Nowa Era. 3. Graboś, U. i Mucha, L. (2000). Witaj pierwsza klaso! Podręcznik do nauczania zintegrowanego. Część 1. Gdańsk: Rożak. Główne pytanie badawcze brzmi: Czy i na ile treści/ilustracje w podręcznikach realizują ukryty program i promują: tradycyjne stereotypy płci, polaryzację rodzajową i androcentryzm? Analiza została poszerzona o baśnie. W doniesieniu badawczym można znaleźć informacje na temat: czasu wolnego, zainteresowań, aktywności ruchowej dziewcząt i chłopców, udziału i rodzaju prac w gospodarstwie domowym wykonywanych przez dziewczęta i chłopców, aktywności zawodowej dorosłych kobiet i mężczyzn, ich udziału w życiu rodzinnym i domowym. Wnioski z przeprowadzonych badań potwierdzają, że w analizowanych książkach jest więcej stereotypów płci, niż ma to miejsce w rzeczywistości społecznej. Przesłanka ta obligować powinna nauczycieli do refleksyjnego kształcenia podejścia do problematyki stereotypów i uprzedzeń płciowych u uczniów.
|