Abstrakt: |
Przedmiotem badania było uczestnictwo uczniów szkół specjalnych w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Do pomiaru wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety, zawierający pytania zamknięte. Badaniem objęto 127 uczniów z Wrocławia, w tym 76 (59,8%) z klas siódmych i ósmych specjalnych szkół podstawowych oraz 51 (40,2%) ze szkół zawodowych (klasy I–III). 48,8% badanych stanowiły dziewczęta. 55,9% badanych należało do przynajmniej jednej organizacji uczniowskiej na terenie swojej szkoły; blisko połowa (49,1%) nie brała udziału w żadnej tego typu działalności. 26 osób należało do samorządu szkolnego, 45 – do szkolnego koła sportowego, 12 – do Ligi Ochrony Przyrody, 11 – do PCK, sześć – do PTTK, jedna osoba – do TPPR. 16,5% badanych nie wiedziało, jakie organizacje uczniowskie działają w ich szkołach. 59,1% badanych należących do organizacji nie pełniło w niej żadnej funkcji. 67,6% młodzieży zrzeszonej w organizacjach szkolnych brało udział w spotkaniach organizacyjnych raz albo dwa razy w tygodniu. 8,5% uczestniczyło w pracach organizacji tylko sporadycznie. 35 uczniów należało do ZHP. Ponad połowa wstąpiła do harcerstwa dzięki zachęcie nauczyciela. 28,6% badanych znalazło się w ZHP za namową kolegi. 37,1% harcerzy nie było nigdy na biwaku harcerskim. Stwierdzono przy okazji, że młodzież oczekuje od organizacji szkolnych i pozaszkolnych większej liczby wycieczek. 13 uczniów lekko upośledzonych umysłowo uczęszczało na zajęcia w domu kultury. Tylko jedna osoba z tej grupy należała do jakiejś sekcji (w tym przypadku modelarskiej); pozostali przychodzili na dyskoteki albo pograć w tenisa stołowego. Na podstawie tak małej liczby zainteresowanych działalnością domu kultury stwierdzono, że szkoła niewystarczająco przygotowuje młodzież niepełnosprawną do korzystania z oferty placówek kulturalnych. Aż 87,4% wszystkich badanych nigdy nie uczestniczyło w wycieczce organizowanej przez dom kultury. Siedmiu uczniów upośledzonych w stopniu lekkim należało do klubu sportowego (sześciu uprawiało piłkę nożna, jedna osoba – biegi). 66,9% uczniów ze szkoły specjalnej uczęszczało na pozaszkolne lekcje katechezy. 72,9% badanych odbywało lekcję religii tylko raz w tygodniu. |