Abstrakt: |
Przedmiotem badania były elementy wyodrębniane w dydaktyce typów uczenia się – nauczania, występujące w aktywności edukacyjnej ludzi biznesu. Badaniami objęto 191 osób – studentów pedagogiki w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach – przebywających na obozie naukowym. Do zebrania materiału wykorzystano metodą wywiadu z elementami metody autobiograficznej. 14% badanych uczyło się biznesu z rozmów i dyskusji z krewnymi i znajomymi. 20% respondentów zbierało pierwsze doświadczenia podczas pracy w przedsiębiorstwach państwowych. 11% zadeklarowało, że pomysły na swój ewentualny biznes wyniosło z tradycji rzemieślniczych i przedsiębiorczych rodzin. 54% zdobywało pierwsze doświadczenia biznesowe w pracy jako tzw. gastarbeiterzy albo turyści – handlowcy. Te osoby, które uświadomiły sobie, że w różnych sytuacjach można zbierać informacje albo wzory postępowania w celu usamodzielnienia się, sięgały po literaturę fachową, niektórzy rozpoczęli odpowiednie kursy. 43 badane osoby uczestniczyły w takich kursach, ale połowa z nich zrezygnowała, gdyż – jak twierdzili – ta forma kształcenia nie miała dla nich większego znaczenia. |