Abstrakt: |
Przedmiotem badania było wykorzystanie komputerów i internetu (TIK) w tyskich szkołach ponadgimnazjalnych. Sondażem diagnostycznym przy wykorzystaniu ankiety objęto 1572 uczniów klas pierwszych oraz 318 nauczycieli publicznych szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki badania ujawniły, że 97,8% ankietowanych korzystało z komputera. 93,9% uczniów i 95,3% nauczycieli posiadało komputer w domu, który był też najczęstszym miejscem jego wykorzystania. 23,3% uczniów i 39% nauczycieli używało komputera w szkole. Uczniowie korzystali też z tego narzędzia przy okazji odwiedzin u znajomych czy rodziny (18,7%). 85,9% uczniów i ponad trzy czwarte nauczycieli korzystało z komputera codziennie, przy czym uczniowie najczęściej dla rozrywki (odtwarzania plików muzycznych – 73,3%, grania – 42,5%), a nauczyciele w celach związanych z pracą (głównie z samokształceniem i przygotowywaniem zajęć dydaktycznych – 87,4%). Obsługi komputera uczniowie uczyli się przede wszystkim samodzielne (76,7%) – tylko 37% zadeklarowało, że głównym źródłem wiedzy na ten temat była szkoła. Jedna czwarta badanych uczyła się również od swoich kolegów, a co piąty uczeń uzyskiwał informacje od swojej rodziny. 96,6% uczniów i 97,5% nauczycieli korzystało z internetu. Stałe łącze internetowe w domu posiadała prawie połowa badanych w każdej z tych grup, z sieci osiedlowej korzystała jedna trzecia uczniów i 21,1% nauczycieli, z modemu – odpowiednio 8% i 19,2%, z sieci bezprzewodowej – 7% i 7,9%. Uczniowie najczęściej korzystali z przeglądarek internetowych (94,3%) i aplikacji do obsługi poczty internetowej (67,7%), następnie z aplikacji typu FTP (1/4 uczniów) i komunikatorów (8,7%). Głównym powodem korzystania z internetu było poszukiwanie plików muzycznych i audiowizualnych (70,7%), następnie pozyskiwanie informacji na temat własnego hobby (około 50%), wyszukiwanie bieżących wiadomości (29,5%) oraz plotek/nowinek/sensacji (18,4%), a także pozyskiwanie różnych sterowników i programów (29,4%). |