BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczeń i belfer w sieci. Komputer i Internet w życiu młodzieży i nauczycieli tyskich szkół ponadgimnazjalnych
Instytucja:
Data: kwiecień 2007
Badacz: Grzegorz Gawron
Abstrakt:

Przedmiotem badania było wykorzystanie komputerów i internetu (TIK) w tyskich szkołach ponadgimnazjalnych. Sondażem diagnostycznym przy wykorzystaniu ankiety objęto 1572 uczniów klas pierwszych oraz 318 nauczycieli publicznych szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki badania ujawniły, że 97,8% ankietowanych korzystało z komputera. 93,9% uczniów i 95,3% nauczycieli posiadało komputer w domu, który był też najczęstszym miejscem jego wykorzystania. 23,3% uczniów i 39% nauczycieli używało komputera w szkole. Uczniowie korzystali też z tego narzędzia przy okazji odwiedzin u znajomych czy rodziny (18,7%). 85,9% uczniów i ponad trzy czwarte nauczycieli korzystało z komputera codziennie, przy czym uczniowie najczęściej dla rozrywki (odtwarzania plików muzycznych – 73,3%, grania – 42,5%), a nauczyciele w celach związanych z pracą (głównie z samokształceniem i przygotowywaniem zajęć dydaktycznych – 87,4%). Obsługi komputera uczniowie uczyli się przede wszystkim samodzielne (76,7%) – tylko 37% zadeklarowało, że głównym źródłem wiedzy na ten temat była szkoła. Jedna czwarta badanych uczyła się również od swoich kolegów, a co piąty uczeń uzyskiwał informacje od swojej rodziny. 96,6% uczniów i 97,5% nauczycieli korzystało z internetu. Stałe łącze internetowe w domu posiadała prawie połowa badanych w każdej z tych grup, z sieci osiedlowej korzystała jedna trzecia uczniów i 21,1% nauczycieli, z modemu – odpowiednio 8% i 19,2%, z sieci bezprzewodowej – 7% i 7,9%. Uczniowie najczęściej korzystali z przeglądarek internetowych (94,3%) i aplikacji do obsługi poczty internetowej (67,7%), następnie z aplikacji typu FTP (1/4 uczniów) i komunikatorów (8,7%). Głównym powodem korzystania z internetu było poszukiwanie plików muzycznych i audiowizualnych (70,7%), następnie pozyskiwanie informacji na temat własnego hobby (około 50%), wyszukiwanie bieżących wiadomości (29,5%) oraz plotek/nowinek/sensacji (18,4%), a także pozyskiwanie różnych sterowników i programów (29,4%).

Deskryptory TESE: komputer, Internet, nauczanie wspomagane komputerem, młodzież, komputer domowy, korzystanie z Internetu, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer, Internet, computer-assisted learning, youth, home computer, Internet usage, ICT
Publikacje:
  • Gawron, G. (2007/2008). Uczeń i belfer w sieci. Komputer i Internet w życiu młodzieży i nauczycieli tyskich szkół ponadgimnazjalnych. Tolerancja: szkice socjologiczne, 14, 185-196.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"