Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat ich szkół poprzez zadane prace plastyczne na temat: klasy trzecie – W szkole najbardziej lubię… (N = 723), klasy piąte – Szkoła moich marzeń… (N = 873), klasy ósme – Gdyby szkoła była kolorem… (N = 767). Badanie objęło szkoły województwa bydgoskiego. Wyniki badań ujawniły, że dzieci z klas trzecich najbardziej lubiły w szkole sport i rekreację (36,7%), naukę (34%) i wycieczki (10%). Niewiele było prac plastycznych dotyczących zabawy i tańca (3,3%), komputerów (1%) i pani wychowawczyni (0,3%). Z kolei uczniowie klas piątych przekazali za pomocą swojej twórczości, że szkoła ich marzeń miałaby lepszą bazę materialną (70%) i większą liczbę godzin sportowych (15%) oraz byłaby wyposażona w sprzęt komputerowy (8%). Większa liczba wycieczek interesowała 5% badanych z tej grupy wiekowej, a większa ilość nauki – 2%. Najstarsi badani uczniowie kojarzyli szkołę przede wszystkim z kolorem czerwonym (29%), niebieskim (23%) i zielonym (21%), następnie z czarnym (15%), brązowym (7%) i żółtym (5%). Na podstawie powyższych informacji sformułowano następujące wnioski: nieliczni tylko uczniowie podziwiali swoich nauczycieli; zafascynowanie nauką z pierwszych lat szkolnych maleje z czasem i wiekiem uczniów (około 500 hospitacji dokonanych przez autora badań kazało mu podejrzewać, że fascynacja ta niweczona była głównie przez brak umiejętności metodyczno-organizacyjnych nauczycieli klas starszych); uczniowie odczuwali znaczny niedosyt zajęć sportowych oraz aktywności na świeżym powietrzu; uczniowie odczuwali potrzebę gruntownych zmian kolorystyki szkolnej. |