BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Informacje o szkole – z plam, kresek, koloru
Data: [1995]
Badacz: Radosław Trepiński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat ich szkół poprzez zadane prace plastyczne na temat: klasy trzecie – W szkole najbardziej lubię… (N = 723), klasy piąte – Szkoła moich marzeń… (N = 873), klasy ósme – Gdyby szkoła była kolorem… (N = 767). Badanie objęło szkoły województwa bydgoskiego. Wyniki badań ujawniły, że dzieci z klas trzecich najbardziej lubiły w szkole sport i rekreację (36,7%), naukę (34%) i wycieczki (10%). Niewiele było prac plastycznych dotyczących zabawy i tańca (3,3%), komputerów (1%) i pani wychowawczyni (0,3%). Z kolei uczniowie klas piątych przekazali za pomocą swojej twórczości, że szkoła ich marzeń miałaby lepszą bazę materialną (70%) i większą liczbę godzin sportowych (15%) oraz byłaby wyposażona w sprzęt komputerowy (8%). Większa liczba wycieczek interesowała 5% badanych z tej grupy wiekowej, a większa ilość nauki – 2%. Najstarsi badani uczniowie kojarzyli szkołę przede wszystkim z kolorem czerwonym (29%), niebieskim (23%) i zielonym (21%), następnie z czarnym (15%), brązowym (7%) i żółtym (5%). Na podstawie powyższych informacji sformułowano następujące wnioski: nieliczni tylko uczniowie podziwiali swoich nauczycieli; zafascynowanie nauką z pierwszych lat szkolnych maleje z czasem i wiekiem uczniów (około 500 hospitacji dokonanych przez autora badań kazało mu podejrzewać, że fascynacja ta niweczona była głównie przez brak umiejętności metodyczno-organizacyjnych nauczycieli klas starszych); uczniowie odczuwali znaczny niedosyt zajęć sportowych oraz aktywności na świeżym powietrzu; uczniowie odczuwali potrzebę gruntownych zmian kolorystyki szkolnej.

Deskryptory TESE: zajęcia twórcze, ewaluacja placówki edukacyjnej, szkoła podstawowa, baza dydaktyczna, zajęcia rekreacyjne, wychowanie fizyczne, komputer
TESE descriptors: creative activities, evaluation of an educational institution, primary school, educational facilities, leisure activities, physical education, computer
Publikacje:
  • Trepiński, R. (1995). Informacje o szkole – z plam, kresek, koloru. Edukacja i Dialog, 5, 34-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"