BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Informacje zwrotne przekazywane przez nauczycieli w percepcji uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Olga Bąk
Abstrakt:

Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz „Feedbacki Nauczycieli” z 16 opisami zachowania ucznia. Badaniem objęto 207 uczniów liceum ogólnokształcącego oraz 43 z technikum. W badanej próbie znalazło się 86 chłopców i 152 dziewczynki (12 osób nie podało płci). W opinii uczniów nauczyciele – jeśli chodzi o informacje pozytywne w sytuacjach dydaktycznych – stosują najczęściej samą ocenę bez komentarza, w dalszej kolejności – informacje pozytywne o charakterze ogólnym. Na trzecim miejscu znalazła się informacja szczegółowa, najlepsza w świetle zasad efektywnej komunikacji. Była ona stosowana zdecydowanie rzadziej niż dwa poprzednie typy informacji. Podobnie często jak informację szczegółową badani słyszą pozytywną generalizację, najrzadziej zaś nadaje się im pozytywną etykietę. W sytuacjach wychowawczych nauczyciele – zgodnie z deklaracjami uczniów – w ogóle nie reagują albo stosują informacje ogólne. W sytuacjach dydaktycznych uczniowie najchętniej słyszeliby informacje szczegółowe, z określeniem konkretnych walorów ich zachowania. Wyraźnie mniej pożądane okazały się: ocena bez komentarza, pozytywna generalizacja oraz pozytywna etykieta. Respondenci deklarowali, że chcieliby otrzymywać mniej niż obecnie informacji ogólnych. W sytuacjach wychowawczych uczniowie spełniający wymagania nauczyciela chcieliby otrzymywać informacje ogólne albo szczegółowe. Uczniowie woleliby ponadto w takich sytuacjach otrzymywać więcej niż dotychczas informacji szczegółowych.

Autorskie słowa kluczowe: informacje zwrotne, ocenianie kształtujące
Author's Keywords: feedback, formative assessing
Deskryptory TESE: nauczanie, nauczyciel, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, uczeń, ocenianie
TESE descriptors: teaching, teacher, attitude, teacher-student relation, pupil, marking
Publikacje:
  • Bąk, O. (2011). Informacje zwrotne przekazywane przez nauczycieli w percepcji uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Psychologia Rozwojowa, 2, 67-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"