Tytuł badania: |
Informacje zwrotne przekazywane przez nauczycieli w percepcji uczniów szkół ponadgimnazjalnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Olga Bąk |
Abstrakt: |
Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz „Feedbacki Nauczycieli” z 16 opisami zachowania ucznia. Badaniem objęto 207 uczniów liceum ogólnokształcącego oraz 43 z technikum. W badanej próbie znalazło się 86 chłopców i 152 dziewczynki (12 osób nie podało płci). W opinii uczniów nauczyciele – jeśli chodzi o informacje pozytywne w sytuacjach dydaktycznych – stosują najczęściej samą ocenę bez komentarza, w dalszej kolejności – informacje pozytywne o charakterze ogólnym. Na trzecim miejscu znalazła się informacja szczegółowa, najlepsza w świetle zasad efektywnej komunikacji. Była ona stosowana zdecydowanie rzadziej niż dwa poprzednie typy informacji. Podobnie często jak informację szczegółową badani słyszą pozytywną generalizację, najrzadziej zaś nadaje się im pozytywną etykietę. W sytuacjach wychowawczych nauczyciele – zgodnie z deklaracjami uczniów – w ogóle nie reagują albo stosują informacje ogólne. W sytuacjach dydaktycznych uczniowie najchętniej słyszeliby informacje szczegółowe, z określeniem konkretnych walorów ich zachowania. Wyraźnie mniej pożądane okazały się: ocena bez komentarza, pozytywna generalizacja oraz pozytywna etykieta. Respondenci deklarowali, że chcieliby otrzymywać mniej niż obecnie informacji ogólnych. W sytuacjach wychowawczych uczniowie spełniający wymagania nauczyciela chcieliby otrzymywać informacje ogólne albo szczegółowe. Uczniowie woleliby ponadto w takich sytuacjach otrzymywać więcej niż dotychczas informacji szczegółowych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
informacje zwrotne, ocenianie kształtujące |
Author's Keywords: |
feedback, formative assessing |
Deskryptory TESE: |
nauczanie, nauczyciel, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, uczeń, ocenianie |
TESE descriptors: |
teaching, teacher, attitude, teacher-student relation, pupil, marking |
Publikacje: |
- Bąk, O. (2011). Informacje zwrotne przekazywane przez nauczycieli w percepcji uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Psychologia Rozwojowa, 2, 67-82.
|