Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu kompetencji nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej w zakresie technologii informatyczno-komunikacyjnej (TIK). Sondażem diagnostycznym objęto 102 nauczycieli kieleckich szkół podstawowych, w tym 56 nauczycieli wczesnej edukacji (średni staż pracy: 20 lat) i 46 nauczycieli języków obcych w klasach I-III (średni czas pracy: sześć lat). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele wczesnej edukacji w swojej pracy wykorzystywali najczęściej magnetofon (49%), telewizor (26%) i DVD (31%), o wiele rzadziej sięgali zaś po nowoczesne narzędzia cyfrowe, takie jak projektor multimedialny (6%) czy tablica interaktywna (3%). Jako przyczynę wskazano brak kompetencji i brak technicznych możliwości wykorzystywania tego rodzaju sprzętu. Z kolei nauczyciele języków obcych korzystali z komputera (48%), a także z projektora multimedialnego (21%) oraz tablicy interaktywnej (19%). Nauczyciele języków obcych częściej od nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej korzystali również z edytora tekstu (44% w porównaniu z 34%), internetu (43% i 32%) oraz kreatora prezentacji multimedialnej (17% i 8%). Jedynie w zakresie stosowania programów graficznych proporcje te były odwrotne (17% i 21%). 45% nauczycieli kształcenia zintegrowanego i 41% nauczycieli języka obcego dostrzegało potrzebę rozwijania kompetencji informatycznych. Jedynie 5% nauczycieli wczesnej edukacji było zadowolonych ze swoich umiejętności w zakresie technologii informatycznej.
|