|
|
Tytuł badania: | Informatyczne przygotowanie pedagogów szkolnych |
Instytucja: | |
Data: | luty 2011 – kwiecień 2011 |
Badacz: | Wojciech Czerski, Rafał Wawer |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu przygotowania informatycznego (TIK) pedagogów szkolnych. Przebadano 34 osoby zatrudnione w losowo wybranych szkołach oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Radomiu. Pytania badawcze dotyczyły korzystania z programów komputerowych w pracy z dziećmi, rodzaju tych programów (np. edytor tekstu, program do prezentacji, program do baz danych, arkusz kalkulacyjny itp.), sposobu nabycia umiejętności obsługi programów komputerowych (np. podczas studiów, kursów i szkoleń, na studiach podyplomowych), rodzaju sprzętu elektronicznego wykorzystywanego podczas pracy (np. drukarka, skaner, ksero, faks). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci w swojej pracy wykorzystywali przede wszystkim podstawowe programy wchodzące w skład pakietów biurowych (w tym: edytor tekstu – 95%, arkusz kalkulacyjny – 53%, program do prezentacji – 58%). Ponadto wymieniano programy do obsługi poczty elektronicznej (63%) oraz edukacyjne programy multimedialne (37%). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami ankietowani wiedzę i umiejętności zdobyli najczęściej poprzez samokształcenie oraz pomoc koleżeńską (79%). Okazało się również, że badani pedagodzy oprócz komputera korzystali głównie z drukarki (100%) oraz ksera (95%). 85% osób wskazało ponadto skaner (58%) oraz faks (53%). |
Autorskie słowa kluczowe: | pedagog szkolny, przygotowanie informatyczne w pedagogice |
Author's Keywords: | school counselors, information preparation in pedagogy |
Deskryptory TESE: | informatyka, umiejętności zawodowe, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, umiejętności podstawowe, komputer, sprzęt audiowizualny, sprzęt informatyczny, program audiowizualny, kwalifikacje zawodowe, psycholog szkolny, środki dydaktyczne |
TESE descriptors: | computer science, skill, ICT, Internet, basic skills, computer, audiovisual equipment, ICT equipment, audiovisual programme, vocational qualification, educational psychologist, teaching resourses |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.