Abstrakt: |
Badanie zostało zrealizowane przez CBOS w grudniu 2001 roku; objęto nim szkoły podstawowe, przedszkola oraz gimnazja. Celem badania było określenie wielkości, struktury i dystrybucji budżetu oraz potrzeb inwestycyjnych oświaty na poziomie gmin i powiatów grodzkich w porównaniu z ubiegłymi latami. Określono ponadto parametry sieci szkolnej oraz organizację dowożenia uczniów do szkół. Posłużono się ankietą pocztową Infrastruktura i finansowanie oświaty. Kwestionariusze otrzymały wszystkie gminy wiejskie, miejsko-wiejskie i miejskie (łącznie 2489) oraz 65 powiatów grodzkich. Odesłano blisko 1700 wypełnionych ankiet; do analizy włączono ankiety od 66,3% jednostek. W zakresie inwestycji i remontów kapitalnych potrzeby dotyczyły pomieszczeń do nauczania (59,4% przedszkoli, 24,4% szkół podstawowych, 18,5% gimnazjów); sal gimnastycznych (4,5% przedszkoli, 44,7% szkół podstawowych, 60,1% gimnazjów) i in. W porównaniu z rokiem szkolnym 1998/1999 w badanych jednostkach o 11% spadła liczba placówek przedszkolnych, o 8% – liczba przedszkoli, a o 12% – liczba oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych. W roku szkolnym 2001/2002 pracownie komputerowe posiadało 54,6% szkół podstawowych (1998/1999: 25%); w tym samym czasie na jedną szkołę przypadało 5,5 komputera (1998/1999: 2,3). Dwukrotnie zwiększyła się także liczba pracowni z dostępem do internetu – w 2001/2002 roku szkolnym sale takie posiadało 85% szkół podstawowych w badanych jednostkach, a w 1998/1999 – 42,3%. W roku szkolnym 2001/2002 ogółem dowożono do szkół 343 075 uczniów, w tym 73 927 z miasta i 269 148 ze wsi. We wnioskach z badania wskazano, że zmniejszenie różnic w warunkach kształcenia między placówkami miejskimi i wiejskimi może przyczynić się do podniesienia jakości kształcenia. |