Obserwuj
Tytuł badania: |
Drugi rok reformy strukturalnej systemu oświaty: fakty i opinie |
Projekt badawczy: |
- Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Krzysztof Konarzewski |
Abstrakt: |
Raport cząstkowy z badania reprezentacyjnego, przeprowadzonego w ramach drugiego cyklu badań nad szkolnictwem po reformie strukturalnej. Badaniem objęto sześć grup respondentów: dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych oraz gimnazjów, uczniów klasy drugiej gimnazjów oraz ich rodziców. W drugim roku po reformie utrzymało się niezadowolenie nauczycieli z doradców – ich pracę oceniano jako słabą stronę reformy. Spadł odsetek nauczycieli zadowolonych ze stosunków z dyrektorami (o pięć punktów); dostrzegane zmiany na korzyść wyniosły od dwóch do 13 punktów. Nauczyciele szkół miejskich częściej niż nauczyciele ze szkół wiejskich wskazywali na korzystne zmiany w wyposażeniu socjalnym i dydaktycznym oraz pracy doradców metodycznych. Z kolei nauczyciele wiejscy częściej dostrzegali korzystne zmiany w zakresie kontaktów z rodzicami. Postawa rodziców wobec gimnazjów nie zmieniła się w stosunku do wyników badania sprzed roku. 28% badanych z tej grupy wolałoby, żeby ich dzieci uczyły się w dawnej szkole podstawowej, w tym 23% rodziców ze wsi (N = 335) oraz 29% z miasta (N = 720). 23% rodziców wskazało, że ich dzieci, kiedy uczęszczały do pierwszej klasy gimnazjum, dostrzegały wysoki poziom nauczania, użyteczne przedmioty, ciekawe lekcje i dobre przygotowanie do dalszej nauki. Żaden z rodziców nie wskazał na gimnazjum jako na wykształcenie wystarczające dla ich dzieci. 60% chciało, by ich dzieci ukończyły studia wyższe, a 12% – by miały maturę i dyplom technika. |
Deskryptory TESE: |
reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, gimnazjum, rodzice, postawa, współpraca |
TESE descriptors: |
curriculum reform, educational reform, lower secondary, parents, attitude, cooperation |
Publikacje: |
- Konarzewski, K. (2001). Drugi rok reformy strukturalnej systemu oświaty: fakty i opinie. Pobrane z http://www.isp.org.pl/files/15713122650337168001117708835.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.