BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Drugi rok reformy strukturalnej systemu oświaty: fakty i opinie
Projekt badawczy:
  • Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2001 – 2002
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Raport cząstkowy z badania reprezentacyjnego, przeprowadzonego w ramach drugiego cyklu badań nad szkolnictwem po reformie strukturalnej. Badaniem objęto sześć grup respondentów: dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych oraz gimnazjów, uczniów klasy drugiej gimnazjów oraz ich rodziców. W drugim roku po reformie utrzymało się niezadowolenie nauczycieli z doradców – ich pracę oceniano jako słabą stronę reformy. Spadł odsetek nauczycieli zadowolonych ze stosunków z dyrektorami (o pięć punktów); dostrzegane zmiany na korzyść wyniosły od dwóch do 13 punktów. Nauczyciele szkół miejskich częściej niż nauczyciele ze szkół wiejskich wskazywali na korzystne zmiany w wyposażeniu socjalnym i dydaktycznym oraz pracy doradców metodycznych. Z kolei nauczyciele wiejscy częściej dostrzegali korzystne zmiany w zakresie kontaktów z rodzicami. Postawa rodziców wobec gimnazjów nie zmieniła się w stosunku do wyników badania sprzed roku. 28% badanych z tej grupy wolałoby, żeby ich dzieci uczyły się w dawnej szkole podstawowej, w tym 23% rodziców ze wsi (N = 335) oraz 29% z miasta (N = 720). 23% rodziców wskazało, że ich dzieci, kiedy uczęszczały do pierwszej klasy gimnazjum, dostrzegały wysoki poziom nauczania, użyteczne przedmioty, ciekawe lekcje i dobre przygotowanie do dalszej nauki. Żaden z rodziców nie wskazał na gimnazjum jako na wykształcenie wystarczające dla ich dzieci. 60% chciało, by ich dzieci ukończyły studia wyższe, a 12% – by miały maturę i dyplom technika.

Deskryptory TESE: reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, gimnazjum, rodzice, postawa, współpraca
TESE descriptors: curriculum reform, educational reform, lower secondary, parents, attitude, cooperation
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2001). Drugi rok reformy strukturalnej systemu oświaty: fakty i opinie. Pobrane z http://www.isp.org.pl/files/15713122650337168001117708835.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"