BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności
Data: [1990] – [1995]
Badacz: Anna Karpińska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie rozmiarów drugoroczności w wybranych losowo szkołach regionu północno-wschodniej Polski w latach 1989/1990 – 1994/1995. Badaniem objęto szkoły podstawowe w mieście i na wsi, w których uczyło się w analizowanych latach 184 416 uczniów, w tym 3817 drugorocznych; zastosowano analizę dokumentacji szkolnej, zebrano opinie 390 losowo wybranych nauczycieli dotyczące rozmiarów drugoroczności i wpływu przemian edukacyjnych na kształt tego zjawiska. W badanych szkołach zasięg drugoroczności zmniejszył się; ujawniło się charakterystyczne przesunięcie zjawiska drugoroczności do szkół miejskich; zanikało zjawisko „falowania” wskaźnika drugoroczności; najwyższe wskaźniki występowały w klasach IV-VII, w klasie pierwszej przybierały niepokojąco wysokie parametry, sporadyczne zróżnicowanie odnotowano w klasach ósmych; na badanym terenie opóźnienia dotyczyły głównie matematyki i języka polskiego; niezależnie od środowiska dominujące było zjawisko jednokrotnego powtarzania klasy (89% uczniów drugorocznych); najczęstszym powodem powtarzania klasy były trzy (i więcej) oceny niedostateczne – 46%. Opinie nauczycieli: według około 72% zasięg drugoroczności zmniejszył się, według 15% nie zmienił się, według 8% nie zmalał; po 95% wyrażało opinie, że na minimalizację zjawiska wpłynęło wprowadzenie promocji warunkowej oraz nowej skali ocen; 49% stwierdziło, że przejęcie szkół przez samorządy nie miało wpływu na to zjawisko, 46% – że go nie zmniejszyło; ponad 56% stwierdziło, że nie zmniejszyło go wprowadzenie programów autorskich, prawie 40% stwierdziło brak wpływu; 49% uważało, że autonomia nauczyciela wpływa na ograniczenie drugoroczności, prawie 36% nie dostrzegało tego; połowa stwierdziła, że wpłynęło na to stworzenie klas wyrównawczych, 1/4 była przeciwnego zdania, jedna czwarta uważała, że nie miało to wpływu; wśród przemian edukacyjnych za najistotniejsze dla zjawiska badani uznali: promocję warunkową (ponad 56% dało jej pierwsze miejsce, prawie 40% drugie), rozszerzoną skalę ocen (44% i 51%), tworzenie klas wyrównawczych (3% pierwsze miejsce, 8% drugie, 90% trzecie).

Deskryptory TESE: drugoroczność, niepowodzenie szkolne, kariera szkolna, szkoła podstawowa, reforma szkolnictwa, efekt uczenia się, postępy w nauce, trudności w nauce
TESE descriptors: repeating, school failure, school career, primary school, educational reform, learning outcome, study progress, learning difficulty
Publikacje:
  • Karpińska, A. (1999). Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności. Białystok: "Trans Humana".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"