BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Drugoroczność w drugich klasach gimnazjum
Projekt badawczy:
  • Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty
pokaż badania
Instytucja:
Data: listopad 2001 – grudzień 2001
Badacz: Joanna Kośmider
Abstrakt:

Celem badania było określenie wielkości zjawiska drugoroczności w gimnazjach w drugim roku reformy; próbowano także poznać przyczyny powtarzania klasy w opinii dyrektorów, wychowawców, pedagogów oraz uczniów, a także przeprowadzono analizę jakości pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów zagrożonych drugorocznością. Badanie zostało zrealizowane przez CBOS w listopadzie i grudniu 2001 roku. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: wywiad standardowy z dyrektorem szkoły (N = 37), ankietę Wybrane informacje o gimnazjum dla dyrektorów (N = 37), Kwestionariusz składu klasy dla wychowawców klas II (N = 37), Kwestionariusz dla wychowawców drugorocznych uczniów, którzy nie uzyskali promocji do klasy trzeciej (N = 47), Kartę ucznia powtarzającego II klasę do wypełnienia przez wychowawcę, oddzielnie dla każdego ucznia (N = 69), Ankietę dla ucznia powtarzającego klasę (N = 61), kwestionariusz wywiadu standardowego z pedagogiem szkolnym (N = 26). Uczniowie wymienili trzy przyczyny drugoroczności: brak chęci do nauki (33 odpowiedzi), częste wagarowanie (27 odpowiedzi) oraz złe warunki materialne (trzy odpowiedzi). Z kolei pedagodzy wskazywali dodatkowo niekorzystną atmosferę w domu rodzinnym (13 wskazań), brak zainteresowania rodziców nauką szkolną dziecka (11), zaległości z pierwszej klasy (dziewięć wskazań), niski poziom inteligencji (pięć), wpływ kolegów spoza szkoły (cztery), złe warunki mieszkaniowe (dwie odpowiedzi). Podobne przyczyny wskazywali badani wychowawcy. Zauważono jednak, że wychowawcy oraz pedagodzy byli skłonni do obarczania rodziców i samych uczniów winą za brak promocji. Stąd wynikało bagatelizowanie tego zjawiska w placówce i brak działań mających na celu poprawę sytuacji. Gimnazjaliści najczęściej nie uzyskiwali promocji z takich przedmiotów jak: matematyka i język polski, a w dalszej kolejności: historia i fizyka. Problemem w walce z drugorocznością był także brak zainteresowania dodatkowymi zajęciami, organizowanymi przez szkołę, wśród uczniów zagrożonych drugorocznością.

Deskryptory TESE: frekwencja, absencja, drugoroczność, specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: attendance, absenteeism, repeating, special educational needs, disadvantaged background, re-assessment
Publikacje:
  • Kośmider, J. (2002). Drugoroczność w drugich klasach gimnazjum. W: E. Wosik (red.), Zmiany w oświacie. Wyniki badań empirycznych (s. 221-244). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"