BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praca wychowawcza w drugim roku działalności gimnazjów – warunki i efekty
Projekt badawczy:
  • Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty
pokaż badania
Instytucja:
Data: listopad 2001 – grudzień 2001
Badacz: Krystyna Ewa Siellawa-Kolbowska
Abstrakt:

Cele badawcze: analiza uczestnictwa uczniów w ofercie wychowawczej gimnazjum, rozpoznanie elementów pracy i kontroli wychowawczej ze strony nauczycieli i dyrekcji, poznanie natężenia nagannych zachowań w gimnazjach. Wykorzystano dane z dwóch badań. Pierwsze z nich przeprowadził CBOS w listopadzie 2001. Wykorzystano wówczas następujące narzędzia badawcze: kwestionariusz ankiety dla dyrektorów Wybrane informacje o gimnazjach, uzupełniony o Kartę zajęć wychowawczo-edukacyjnych gimnazjum (N = 37); kwestionariusz ankiety dla nauczycieli Praca w gimnazjum w zeszłym roku szkolnym” (N = 773); kwestionariusz ankiety dla uczniów drugiej klasy gimnazjum Jak upłynął ci zeszły rok szkolny? (N = 12999). Drugie badanie, którego wyniki wykorzystano w analizie, miało charakter terenowy i zostało przeprowadzone przez Zakład Badań Naukowych Polskiego Towarzystwa Socjologicznego na początku listopada 2011. Przebadano wówczas dwa gimnazja, wiejskie i miejskie, średniej wielkości, samodzielne i posiadające własne siedziby. Badaniem objęto uczniów klas I-III, którzy wypełnili kwestionariusz Ja i moje gimnazjum (N = 384 uczniów z gimnazjum miejskiego i 311 z wiejskiego); wychowawców klas I-III, którzy wypełnili kwestionariusz Praca wychowawcza w gimnazjum; kompetentnych egzaminatorów (przeprowadzono wywiady magnetofonowe z dyrektorami placówek); przedstawicieli aktywnej młodzieży. Do najczęstszych problemów wychowawczych, napotykanych przez wychowawców w gimnazjach, należały: trudności w doborze skutecznych instrumentów realizacji ogólnie formułowanych celów w programach wychowawczych; przypadkowy dobór środków wychowawczych na poziomie konkretnych szkół; brak systematycznej ewaluacji działań wychowawczych; „programy ukryte”, związane z różnymi kontekstami instytucjonalnymi szkoły. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w drugim roku reformy gimnazja stawiały sobie wymagające zadania wychowawcze, ukierunkowane na potrzeby uczniów i poszukiwanie nowoczesnych instrumentów pracy wychowawczej.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, gimnazjum, opieka nad młodzieżą, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: educational reform, curriculum reform, lower secondary, youth protection, teacher-student relation
Publikacje:
  • Siellawa-Kolbowska, K.E. (2002). Praca wychowawcza w drugim roku działalności gimnazjów – warunki i efekty. W: E. Wosik (red.), Zmiany w oświacie. Wyniki badań empirycznych (s. 185-219). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"