BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Programy i podręczniki gimnazjalne – proces powstawania oraz ich ocena przez nauczycieli
Projekt badawczy:
  • Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty
pokaż badania
Instytucja:
Data: listopad 2001 – styczeń 2002
Badacz: Elżbieta Putkiewicz
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę tworzenia podręczników i programów nauczania w gimnazjum. Zostało przeprowadzone przez Instytut Spraw Publicznych, realizujący projekt Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty. Raport z badania przygotowano na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. W badaniu metodą wywiadu wzięło udział 18 autorów i wydawców programów i podręczników do gimnazjum: czterech programów i czterech serii podręczników do języka polskiego (Nagajowa M. i in.: Świat w słowach i obrazach; Do Itaki. Red. prow. Robert Chojnacki; Starczewska K. i in.: Świat człowieka; Kłakówna Z.A. i in.: To lubię); dwóch programów i podręczników do matematyki (Dąbrowski M. i in.: Matematyka 2001; Dobrowolska M. i in.: Matematyka z plusem); jednego programu i podręcznika do wiedzy o społeczeństwie (Pacewicz A. i in.: KOSS. Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej). Pytania badawcze skupiały się wokół idei przewodnich i historii powstania programów i podręczników. Wybór autorów i wydawców był uzależniony od warunków, w jakich tworzyli programy i podręczniki. W badaniu metodą wywiadu standardowego wzięli udział dyrektorzy 37 gimnazjów ze wszystkich województw. Wybór gimnazjów miał charakter losowy. Pytania badawcze skupiały się wokół działań nauczycielskich zespołów przedmiotowych (czy istnieją; czy i jak ze sobą współpracują; nad jakimi zagadnieniami). Przebadano także nauczycieli z 37 wylosowanych szkół, uczących języka polskiego, matematyki i wiedzy o społeczeństwie (łącznie 76 osób). Pytania badawcze skupiały się wokół celów kształcenia, powiązania poszczególnych treści programowych, programów i podręczników do nauczania wiedzy o społeczeństwie (rodzaj, ocena), przeszkód w realizacji założonych celów dydaktycznych. Wyniki badania przedstawiły m.in. (wskazane przez dyrekcje) pola współpracy nauczycielskich zespołów przedmiotowych: egzaminy gimnazjalne, wewnątrzszkolny system oceniania, wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, ścieżki edukacyjne, szkolny zestaw programów. Na podstawie wyników badania autorzy postawili tezę o silnym wpływie zadań egzaminacyjnych na konstrukcję programu szkolnego. Dodatkowo uznali, że pomiar osiągnięć szkolnych (szczególnie monitorowanie osiągnięć szkolnych) powinien znaleźć się na kursach doskonalących kadrę nauczycielską. 

Deskryptory TESE: program nauczania, podręcznik, polski, matematyka, nauki społeczne, wychowanie społeczne
TESE descriptors: curriculum, textbook, Polish, mathematics, social sciences, community studies
Publikacje:
  • Putkiewicz, E. (2001). Raport. Programy kształcenia i podręczniki gimnazjalne. Raport cząstkowy w ramach projektu DRUGI ROK MONITOROWANIA REFORMY SYSTEMU OŚWIATY. Przygotowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Pobrane z http://www.isp.org.pl/files/7990477340026144001117709311.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"