Obserwuj
Tytuł badania: |
Programy i podręczniki gimnazjalne – proces powstawania oraz ich ocena przez nauczycieli |
Projekt badawczy: |
- Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2001 – styczeń 2002 |
Badacz: |
Elżbieta Putkiewicz |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę tworzenia podręczników i programów nauczania w gimnazjum. Zostało przeprowadzone przez Instytut Spraw Publicznych, realizujący projekt Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty. Raport z badania przygotowano na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. W badaniu metodą wywiadu wzięło udział 18 autorów i wydawców programów i podręczników do gimnazjum: czterech programów i czterech serii podręczników do języka polskiego (Nagajowa M. i in.: Świat w słowach i obrazach; Do Itaki. Red. prow. Robert Chojnacki; Starczewska K. i in.: Świat człowieka; Kłakówna Z.A. i in.: To lubię); dwóch programów i podręczników do matematyki (Dąbrowski M. i in.: Matematyka 2001; Dobrowolska M. i in.: Matematyka z plusem); jednego programu i podręcznika do wiedzy o społeczeństwie (Pacewicz A. i in.: KOSS. Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej). Pytania badawcze skupiały się wokół idei przewodnich i historii powstania programów i podręczników. Wybór autorów i wydawców był uzależniony od warunków, w jakich tworzyli programy i podręczniki. W badaniu metodą wywiadu standardowego wzięli udział dyrektorzy 37 gimnazjów ze wszystkich województw. Wybór gimnazjów miał charakter losowy. Pytania badawcze skupiały się wokół działań nauczycielskich zespołów przedmiotowych (czy istnieją; czy i jak ze sobą współpracują; nad jakimi zagadnieniami). Przebadano także nauczycieli z 37 wylosowanych szkół, uczących języka polskiego, matematyki i wiedzy o społeczeństwie (łącznie 76 osób). Pytania badawcze skupiały się wokół celów kształcenia, powiązania poszczególnych treści programowych, programów i podręczników do nauczania wiedzy o społeczeństwie (rodzaj, ocena), przeszkód w realizacji założonych celów dydaktycznych. Wyniki badania przedstawiły m.in. (wskazane przez dyrekcje) pola współpracy nauczycielskich zespołów przedmiotowych: egzaminy gimnazjalne, wewnątrzszkolny system oceniania, wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, ścieżki edukacyjne, szkolny zestaw programów. Na podstawie wyników badania autorzy postawili tezę o silnym wpływie zadań egzaminacyjnych na konstrukcję programu szkolnego. Dodatkowo uznali, że pomiar osiągnięć szkolnych (szczególnie monitorowanie osiągnięć szkolnych) powinien znaleźć się na kursach doskonalących kadrę nauczycielską. |
Deskryptory TESE: |
program nauczania, podręcznik, polski, matematyka, nauki społeczne, wychowanie społeczne |
TESE descriptors: |
curriculum, textbook, Polish, mathematics, social sciences, community studies |
Publikacje: |
- Putkiewicz, E. (2001). Raport. Programy kształcenia i podręczniki gimnazjalne. Raport cząstkowy w ramach projektu DRUGI ROK MONITOROWANIA REFORMY SYSTEMU OŚWIATY. Przygotowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Pobrane z http://www.isp.org.pl/files/7990477340026144001117709311.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.