BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Programy humanistycznych studiów wyższych a wymogi społeczeństwa wiedzy
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Zbigniew Osiński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były programy i sylabusy studiów stacjonarnych związane z historią. Studia historyczne potraktowano jako reprezentację studiów humanistycznych. Przeanalizowano materiały dostępne na stronach internetowych (TIK) dwudziestu dwóch instytutów historii i wydziałów historycznych na uczelniach publicznych i niepublicznych. Ministerialne standardy zakładają, że studenci historii nabędą ogólną wiedzę humanistyczną. Mimo to analiza materiałów wykazała, że od studentów historii na badanych uczelniach wymaga się jedynie specjalistycznej wiedzy historycznej. Ponadto standardy uczelniane nie zawierają wymogu kształcenia kompetencji w zakresie technologii informacyjnych. Do najczęstszych specjalności na historii należą: nauczycielska i archiwistyczna. Rzadziej umożliwia się studentom nabycie kompetencji w ramach specjalności edytorskiej, archeologicznej i regionalistycznej. Bardziej zróżnicowane specjalności odnotowano m.in. w Instytucie Historii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Tylko 10 uczelni spośród wszystkich uczestniczących w badaniu zamieściło w internecie sylabusy ze wszystkich przedmiotów, dwie natomiast udostępniły sylabusy tylko z wybranych przedmiotów.

Deskryptory TESE: Internet, komputer, użytkowanie komputerów, program nauczania, treści kształcenia, historia, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, computer, computer usage, curriculum, content of learning, history, ICT
Publikacje:
  • Osiński, Z. (2009). Programy humanistycznych studiów wyższych a wymogi społeczeństwa wiedzy. W: B. Sitarska, K. Jankowski i R. Droba (red.), Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej (s. 29-37). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"