Tytuł badania: |
Programy humanistycznych studiów wyższych a wymogi społeczeństwa wiedzy |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Zbigniew Osiński |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były programy i sylabusy studiów stacjonarnych związane z historią. Studia historyczne potraktowano jako reprezentację studiów humanistycznych. Przeanalizowano materiały dostępne na stronach internetowych (TIK) dwudziestu dwóch instytutów historii i wydziałów historycznych na uczelniach publicznych i niepublicznych. Ministerialne standardy zakładają, że studenci historii nabędą ogólną wiedzę humanistyczną. Mimo to analiza materiałów wykazała, że od studentów historii na badanych uczelniach wymaga się jedynie specjalistycznej wiedzy historycznej. Ponadto standardy uczelniane nie zawierają wymogu kształcenia kompetencji w zakresie technologii informacyjnych. Do najczęstszych specjalności na historii należą: nauczycielska i archiwistyczna. Rzadziej umożliwia się studentom nabycie kompetencji w ramach specjalności edytorskiej, archeologicznej i regionalistycznej. Bardziej zróżnicowane specjalności odnotowano m.in. w Instytucie Historii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Tylko 10 uczelni spośród wszystkich uczestniczących w badaniu zamieściło w internecie sylabusy ze wszystkich przedmiotów, dwie natomiast udostępniły sylabusy tylko z wybranych przedmiotów. |
Deskryptory TESE: |
Internet, komputer, użytkowanie komputerów, program nauczania, treści kształcenia, historia, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
Internet, computer, computer usage, curriculum, content of learning, history, ICT |
Publikacje: |
- Osiński, Z. (2009). Programy humanistycznych studiów wyższych a wymogi społeczeństwa wiedzy. W: B. Sitarska, K. Jankowski i R. Droba (red.), Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej (s. 29-37). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
|