BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Programy europejskie w kształtowaniu innowacyjności edukacji ustawicznej
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Jolanta Religa
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między uczestnictwem w programach europejskich a innowacyjnością instytucji edukacji ustawicznej. Badanie zrealizowano w trzech etapach: pierwszy dotyczył krajów europejskich uprawnionych do korzystania ze środków finansowych UE w ramach programów edukacyjnych (w latach 2000-2006). W drugim etapie na podstawie opinii kadry zarządzającej wybranych instytucji edukacyjnych (48) badano wpływ aktywności w programach współpracy międzynarodowej na innowacyjność. Natomiast w trzecim w oparciu o informacje uzyskane we wcześniejszych etapach (badania literaturoznawcze oraz sondaż diagnostyczny) poddano jakościowej analizie wpływ aktywności instytucji w europejskich programach na jej innowacyjność. Na podstawie zgromadzonego materiału odnotowano, że największy udział badane instytucje miały w programach: Leonardo da Vinci (LdV) oraz Socrates. W ramach powyższych programów zrealizowano w wybranych instytucjach 175 projektów. Analiza danych pozwoliła ustalić, że żadna placówka nie oceniła gotowości polskich ośrodków edukacji ustawicznej do realizacji międzynarodowych projektów na poziomie bardzo dobrym; 42% badanych wskazała na poziom słaby, natomiast 25% oceniło poziom jako zadowalający. Do najczęściej wymienianych rezultatów materialnych, które wynikają z realizowania międzynarodowych projektów edukacyjnych, zaliczono: modyfikację programów nauczania (37,5%), wspólne publikacje (29%), podniesienie konkurencyjności bazy dydaktycznej (27%), nowe materiały wspomagające procesy dydaktyczne (27%), wnioski nowych projektów międzynarodowych (25%) oraz nowe innowacyjne programy kształcenia (25%). Wśród rezultatów niematerialnych najczęściej wymieniano: wzrost kompetencji interpersonalnych, międzykulturowych i społecznych (58%), wzrost kwalifikacji językowych (54%) oraz kwalifikacji zawodowych pracowników (50%).

Autorskie słowa kluczowe: współpraca międzynarodowa, edukacja ustawiczna, innowacyjność, instytutcje edukacyjne, europejskie programy edukacyjne
Author's Keywords: permanent education, innovativeness, educational institutions, European educational programmes
Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, ustawiczne doskonalenie zawodowe, program nauczania, współpraca międzynarodowa, innowacja edukacyjna
TESE descriptors: adult education, continuing professional development, curriculum, international cooperation, educational innovation
Publikacje:
  • Religa, J. (2013). Programy europejskie w kształtowaniu innowacyjności edukacji ustawicznej. Ruch Pedagogiczny, 2, 65-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"