Abstrakt: |
Przedmiotem badania był związek między uczestnictwem w programach europejskich a innowacyjnością instytucji edukacji ustawicznej. Badanie zrealizowano w trzech etapach: pierwszy dotyczył krajów europejskich uprawnionych do korzystania ze środków finansowych UE w ramach programów edukacyjnych (w latach 2000-2006). W drugim etapie na podstawie opinii kadry zarządzającej wybranych instytucji edukacyjnych (48) badano wpływ aktywności w programach współpracy międzynarodowej na innowacyjność. Natomiast w trzecim w oparciu o informacje uzyskane we wcześniejszych etapach (badania literaturoznawcze oraz sondaż diagnostyczny) poddano jakościowej analizie wpływ aktywności instytucji w europejskich programach na jej innowacyjność. Na podstawie zgromadzonego materiału odnotowano, że największy udział badane instytucje miały w programach: Leonardo da Vinci (LdV) oraz Socrates. W ramach powyższych programów zrealizowano w wybranych instytucjach 175 projektów. Analiza danych pozwoliła ustalić, że żadna placówka nie oceniła gotowości polskich ośrodków edukacji ustawicznej do realizacji międzynarodowych projektów na poziomie bardzo dobrym; 42% badanych wskazała na poziom słaby, natomiast 25% oceniło poziom jako zadowalający. Do najczęściej wymienianych rezultatów materialnych, które wynikają z realizowania międzynarodowych projektów edukacyjnych, zaliczono: modyfikację programów nauczania (37,5%), wspólne publikacje (29%), podniesienie konkurencyjności bazy dydaktycznej (27%), nowe materiały wspomagające procesy dydaktyczne (27%), wnioski nowych projektów międzynarodowych (25%) oraz nowe innowacyjne programy kształcenia (25%). Wśród rezultatów niematerialnych najczęściej wymieniano: wzrost kompetencji interpersonalnych, międzykulturowych i społecznych (58%), wzrost kwalifikacji językowych (54%) oraz kwalifikacji zawodowych pracowników (50%). |