Abstrakt: |
Badanie ankietowe przeprowadzono w ramach procedury tworzenia programu wychowawczego w Szkole Podstawowej nr 5 w Kaliszu. Procedura ta objęła następujące działania: 1) Sporządzenie przez zespół wychowawczy oraz koordynatorkę wszystkich działań i wicedyrektorkę szkoły listy zagadnień, które powinny zostać uwzględnione w programie wychowawczym. 2) Organizacja szkolnej dyskusji na temat Cele wychowawcze szkoły, co trzeba zmienić?, w której uczestniczyli nauczyciele i Rada Samorządu Uczniowskiego. 3) Prowadzenie prac nad wyborem hasła wychowawczego szkoły. 4) Przeprowadzenie badania ankietowego na temat głównych wartości wychowawczych preferowanych przez rodziców i nauczycieli (N = 200), w którym uwzględniono również najczęściej stosowane nagrody i kary, ich skuteczność oraz najczęstsze formy współpracy rodziców z nauczycielami. Odpowiedzi udzieliło 96 rodziców i 24 nauczycieli. 5) Organizacja serii spotkań, na których przedstawiono stanowiska na temat problemów wychowawczych Rady Samorządu Uczniowskiego i regionalnych przedstawicieli oświaty i organu prowadzącego. 6) W rezultacie powołany przez dyrektora zespół: określił główne wartości wychowawcze szkoły, jako hasło szkoły przyjął Umiemy żyć z innymi i dla innych, określił cele wychowawcze oraz sformułował plan dalszych działań. 7) Nauczycieli podzielono na siedem zespołów tematycznych, które miały opracować dalsze punkty programu zaproponowanego przez zespół wychowawczy. 8) Program wychowawczy przedstawiono Radzie Pedagogicznej, rodzicom i uczniom w celu konsultacji i zaopiniowania, na podstawie czego sformułowano ostateczną wersję programu (dostępny niemal w całości w publikacji). |