BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Program wdrażania szkoleń information literacy w bibliotece akademickiej na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego: omówienie pilotażowego badania ankietowego
Instytucja:
Data: listopad 2011
Badacz: Justyna Jerzyk-Wojtecka
Abstrakt:

Badaniem objęto wszystkich studentów (poza osobami z pierwszego roku) oraz doktorantów posiadających konto biblioteczne w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego (BUŁ). Rozesłano łącznie 10 500 ankiet; otrzymano zwrot od 2569 respondentów. Wśród nich znalazło się 2554 studentów Uniwersytetu Łódzkiego, 7 studentów Politechniki Łódzkiej, 3 studentów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz 5 osób studiujących na innych uczelniach państwowych. W poszukiwaniu danych naukowych w internecie (TIK) 97,5% respondentów posiłkowało się wpisywaniem słów albo fraz do wyszukiwarki, 19,6% korzystało z linków i połączeń hipertekstowych, 10,6% posługiwało się katalogami zasobów, a 8,4% stosowało operatory logiczne. 66,9% ankietowanych znało definicję terminu „biblioteka cyfrowa”, ponad 90% wiedziało, czym jest książka online i czasopismo online. 6,2% studentów wiedziało, czym jest repozytorium internetowe. Ponad 40% ankietowanych nigdy nie korzystało z zasobów biblioteki cyfrowej, która była podstawowym narzędziem pracy jedynie dla 12% (8 osób nie wiedziało o istnieniu takiego źródła). 31,7% studentów zadeklarowało, że korzystają z baz danych kilka razy w miesiącu, 29,4% robiło to kilka razy w roku, a 27,2% nigdy nie wykorzystywało tego typu materiałów. Największym zainteresowaniem wśród badanych cieszyły się elektroniczne edycje książek (57,4%) oraz czasopism naukowych (44,7% wskazało czasopisma polskie, 29,1% zagraniczne). 13,9% ankietowanych korzystało z cyfrowych kopii tekstów źródłowych, 23,7% z archiwalnej prasy, a 7% ze starych druków.

Autorskie słowa kluczowe: badania ankietowe, informacja naukowa, kompetencje informacyjne, szkolenia w zakresie information literacy
Author's Keywords: survey research, information science, information skills, information literacy courses
Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, komputer, użytkowanie komputerów, czytanie, literatura, kultura
TESE descriptors: ICT, Internet, computer, computer usage, reading, literature, culture
Publikacje:
  • Jerzyk-Wojtecka, J. (2012). Program wdrażania szkoleń information literacy w bibliotece akademickiej na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego: omówienie pilotażowego badania ankietowego. Toruńskie Studia Bibliologiczne, 2, 143-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"