BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inicjacja narkotyczna i alkoholowa jako przejaw wykolejenia społecznego młodzieży uczącej się w szkołach podstawowych i średnich
Data: październik 1997
Badacz: Andrzej Węgliński
Abstrakt:

Przedmiotem badania było picie alkoholu oraz zażywanie narkotyków wśród uczniów klas ósmych szkół podstawowych oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych regionu puławskiego. Badaniem objęto 493 uczniów, z czego 31% uczyło się w liceach, 20% w technikach, 18% w zasadniczych szkołach zawodowych, 31% w w szkołach podstawowych. Dziewczęta stanowiły 61% próby, chłopcy – 36%. Średnia wieku badanych wynosiła 16,2 lat. Większość badanych oceniała swoje warunki mieszkaniowe jako dobre i bardzo dobre. Najczęściej uczniowie mieszkali na blokowiskach. Na jeden pokój przypadały mniej niż dwie osoby, a liczba dzieci w rodzinach nie przekraczała dwójki. Większość matek i ojców uzyskała wykształcenie średnie, następne w kolejności było wykształcenie zawodowe. Matki były nieco lepiej wykształcone od ojców. Do spożywania alkoholu przyznało się 68% badanych, w tym 80% licealistów, 73% uczniów szkół zawodowych, 70% uczniów techników i 50% ósmoklasistów. Większość badanych zaczęła sięgać po alkohol w szóstej albo siódmej klasie szkoły podstawowej. Najczęściej spożywano piwo, następnie wódkę, szampana i tanie wino. 62% opowiedziało się za spożywaniem alkoholu na spotkaniach towarzyskich. Około 13% uczniów doświadczyło upojenia alkoholowego, przy czym 28% upijało się rzadko, a 9% często. Zjawisko to pojawiało się częściej wśród uczniów techników i liceów. Do trudności życiowych z powodu spożywania alkoholu przyznało się 3% badanych. Najwięcej przeciwników picia alkoholu znalazło się wśród uczniów techników (41%) i ośmioklasistów (47%). 23% respondentów przyznało się do kontaktu z narkotykami, których po raz pierwszy próbowali na ogół w szóstej albo siódmej klasie szkoły podstawowej. Narkotyki najczęściej zażywali uczniowie szkół zawodowych i liceów (co trzeci), uczniowie techników (co piąty), na końcu zaś znaleźli się ośmioklasiści (co dziesiąty). Na pytanie, jak często sięgają po narkotyki, 80% badanych odpowiedziało, że nigdy. Wśród zażywających narkotyki najwięcej znalazło się osób, które sięgnęły po nie tylko raz (7% ogółu badanych), następnie raz w miesiącu (4%) lub rzadziej niż raz w miesiącu (4%). Najczęściej podawane powody zażywania: namowa kolegów (63%), problemy osobiste (52%) i rodzinne (45%). O trudnościach życiowych związanych z zażywaniem narkotyków mówiło 3% badanych. 38% respondentów twierdziło, że wie, kto w szkole zażywa narkotyki, brak orientacji zadeklarowało 49%, pozostali wstrzymali się od odpowiedzi. Najwięcej zorientowanych uczniów znalazło się w liceach, najmniej zaś w technikach. 45% badanych stwierdziło, że mogłoby wejść w posiadanie narkotyków na terenie szkoły, w tym najczęściej licealiści, najrzadziej uczniowie szkół podstawowych. 28% spotkało się z możliwością otrzymania narkotyków za darmo, znów najczęściej licealiści i uczniowie szkół zawodowych. 3/5 młodzieży uznało, że mogliby zdobyć narkotyki w miejscu zamieszkania, przede wszystkim w klubach i dyskotekach oraz na imprezach młodzieżowych. Środki odurzające kupowano na ogół od kolegi lub innych, mniej znanych uczniów. Od osób nieznajomych kupowało 15% badanych. 62% respondentów wyraziło przekonanie, że narkotyki są drogie lub bardzo drogie, do niewiedzy na ten temat przyznało się 36%. Do najczęściej stosowanych narkotyków należała marihuana (39%), następnie amfetamina (13%). Na temat szkodliwości narkotyków wypowiedziało się 37% badanych – za najbardziej szkodliwe uznano heroinę, kokainę LSD i amfetaminę. 8% odpowiedziało, że wszystkie rodzaje narkotyków są szkodliwe. W grupie najmniej szkodliwych środków znalazły się marihuana, amfetamina, haszysz, grzybki halucynogenne i ekstaza. Najlepszym środkiem zapobiegania narkomanii zdaniem młodzieży była „moda na niećpanie” (38%), następnie ostre zakazy i kary oraz szerzenie wiedzy na temat uzależnień (po 20%). 33% nie posiadało żadnej wiedzy o profilaktyce uzależnień, 40% – na temat instytucji mogących służyć pomocą.

Deskryptory TESE: młodzież, zachowania społeczne, dziecko zagrożone, szkoła podstawowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, narkomania
TESE descriptors: youth, social behaviour, child at risk, primary school, secondary school, vocational school, drug abuse
Publikacje:
  • Węgliński, A. (1999/2000). Inicjacja narkotyczna i alkoholowa jako przejaw wykolejenia społecznego młodzieży uczącej się w szkołach podstawowych i średnich. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 19, 133-144.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"