Tytuł badania: |
Wpływ nauczyciela na wizerunek ucznia |
Instytucja: |
|
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Elżbieta Furmańska |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, czy istnieje zależność między: pozytywnym wizerunkiem nauczyciela a pozytywną samooceną uczniów i ich funkcjonowaniem w sytuacji szkolnej; postrzeganiem nauczyciela jako głównego źródła opinii o sobie a tworzeniem pozytywnego obrazu nauczyciela; postrzeganiem rówieśników jako głównego źródła opinii o sobie a tworzeniem negatywnego obrazu nauczyciela; wpływem szkoły na tworzenie własnego systemu norm i wartości oraz rozumienie zdarzeń i zjawisk a uznawaniem nauczyciela za główne źródło opinii o sobie. Badanie przeprowadzono w poznańskich szkołach podstawowych. Analiza wyników umożliwiła sformułowanie następujących wniosków: badani uczniowie tym bardziej pozytywnie oceniali siebie, im bardziej pozytywny był ich obraz nauczyciela; pozytywny obraz nauczyciela nie negował możliwości uznawania innych źródeł opinii o sobie, natomiast negatywny obraz nauczyciela wywoływał tendencję do preferowania opinii rówieśników; niezależnie od obrazu nauczyciela młodzież dostrzegała znaczący wpływ szkoły; pozytywny obraz nauczyciela nie wpływał na wyniki uczniów w nauce; im starsze były dzieci, tym mniej pozytywnych atrybutów posiadał w ich oczach nauczyciel. |
Deskryptory TESE: |
samoocena, relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel, uczeń, postawa, relacje interpersonalne, szkoła podstawowa |
TESE descriptors: |
self-evaluation, teacher-student relation, teacher, pupil, attitude, interpersonal relations, primary school |
Publikacje: |
- Furmańska, E. (2000). Wpływ nauczyciela na wizerunek ucznia. Edukacja i Dialog, 6, 50-53.
|