BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdrowie w szkole. Oczekiwania rodziców
Data: [1995]
Badacz: Regina Lipska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oczekiwań rodziców względem szkoły w zakresie troski o zdrowie dzieci. W badaniu wykorzystano technikę ankiety, którą wypełniło 48 rodziców. Połowa badanych uznała, że szkoła dba o zdrowie ich dzieci, co uzasadniano faktem posiadania przez szkołę gabinetu lekarskiego, w którym realizowane są badania, oraz tym, że w szkole jest czysto i ciepło. Druga połowa udzieliła przeczącej odpowiedzi z następujących powodów: brak regularnej kontroli stomatologicznej, mały kontakt z lekarzem pediatrą, złe warunki lokalowe, brak sali gimnastycznej, brak przestrzegania higieny na lekcjach wychowania fizycznego, nieprzystosowane do wzrostu dzieci stoliki i krzesła, zbyt mało godzin gimnastyki korekcyjnej. Do najczęściej wskazywanych form odżywiana, które należałoby stosować w szkole, rodzice zaliczyli szklankę mleka (45,8%) oraz zupę (33,3%). 45,8% badanych uznało, że szkoła promuje wśród uczniów zdrowy tryb życia, bo zapewnia odpowiednie warunki sanitarne, umożliwia korzystanie z posiłków, wychowawcy prowadzą rozmowy na temat zdrowego stylu życia, realizowane są różne formy sportu i rekreacji oraz organizuje się zimowisko. Jednocześnie tyle samo osób stwierdziło, że szkoła tego nie czyni, bo bardzo mało czasu przeznacza się na realizację lekcji WF-u, lekcje te odbywają się w korytarzu, szkoła jest przepełniona, dzieci podczas lekcji siedzą na kurtkach, nie wprowadzono obuwia zmiennego, zbyt mało czasu przeznacza się na tematykę zdrowotną. 8,4% badanych nie miało na ten temat zdania. 64,6% oceniło pozytywnie szkołę pod kątem zapewniania dzieciom odpowiednich warunków sanitarnych. 35,4% wskazało niedociągnięcia szkoły w tym względzie w postaci braku papieru toaletowego, nasilenia się wszawicy, braku higieny w toaletach, braku ręczników, mydła i ciepłej wody. Większość respondentów wybrałaby następującą tematykę kolejnego zebrania rodziców: prawidłowe odżywianie (29,1%), relacje między ludźmi (20,8%), używanie środków uzależniających (16,7%), aktywność fizyczna (16,7%), środowisko naturalne (12,5%) oraz seksizm (4,2%). Do najczęściej wymienianych oczekiwań rodziców wobec szkoły zaliczono zapewnienie sali gimnastycznej (41,7%), dostosowanie sprzętu szkolnego do wieku ucznia (20,8%) oraz wyposażenie szkoły w odpowiedni sprzęt sportowy (12,5%). 50% rodziców zadeklarowało gotowość pomocy przy wykonywaniu niektórych prac w szkole, 18,7% wskazało na pomoc finansową ze swojej strony, a 31,3% wyraziło różne opinie na ten temat (środki finansowe powinno zapewnić państwo, rodzice nie mieli możliwości udzielenia pomocy, część zadeklarowała pomoc organizacyjną).

Deskryptory TESE: zdrowie, szkoła podstawowa, rodzice, relacja rodzice – szkoła, baza dydaktyczna
TESE descriptors: health, primary school, parents, parent-school relation, educational facilities
Publikacje:
  • Lipska, R. (1995). Zdrowie w szkole. Oczekiwania rodziców. Edukacja i Dialog, 6, 51-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"