BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczny wymiar seksu
Data: [1995]
Badacz: Ewa Bąk, Marta Baraniak
Abstrakt:

Przedmiotem badania były oceny uczniów i nauczycieli w zakresie zajęć z wychowania seksualnego, ich preferencje co do formy, osoby prowadzącej, zakresu tematyki i czasu zajęć oraz wymienione cechy faktycznie prowadzonych zajęć z wychowania seksualnego. Badaniem objęto 135 osób, w tym 115 uczniów klas pierwszych i trzecich z dwóch renomowanych liceów ogólnokształcących w Warszawie i 20 nauczycieli wychowawców. W klasach pierwszych 68% stanowiły kobiety, w klasach trzecich – 53%, wśród nauczycieli – 70%. Wyniki badania ujawniły, że zdecydowana większość uczniów uczestniczyła w zajęciach z wychowania seksualnego, a w klasach pierwszych niektórzy zadeklarowali, że uczestniczyli w nich również w szkole podstawowej. Zajęcia organizowano najczęściej w ramach lekcji wychowawczych w formie pogadanek i wykładów. Zapraszano na nie seksuologa, psychologa i socjologa. Bardzo rzadko prowadził te zajęcia wychowawca klasy, co świadczyło o niestosowaniu się przez wychowawców do zalecenia ministra (Zarządzenie nr 26 Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 1993), które nakładało na nich obowiązek organizowania w klasach tego typu zajęć. Zakres tematyki poruszanej na zajęciach był zawężony w stosunku do ministerialnych zaleceń. Najczęściej omawiana była problematyka związana z antykoncepcją, profilaktyką chorób wenerycznych i AIDS. Zgodnie z programem proponowanym w zarządzeniu problematyka ta powinna być omawiana w szerszym kontekście społecznym, kulturowym i moralnym. Badani uczniowie chcieliby, aby omawiana tematyka była szersza (obejmowała m.in. społeczny wymiar małżeństwa, rodziny, ciąży i macierzyństwa), podawana w bardziej zróżnicowanej formie (np. zajęć dla chętnych bez wychowawcy i księdza) oraz w dłuższym wymiarze czasowym (najczęściej 10-15 godzin w semestrze). Porównanie ocen nauczycieli i uczniów w zakresie wiedzy zdobytej na zajęciach ujawniło pewne rozbieżności – nauczyciele sądzili, że uczniowie nauczyli się na nich więcej, niż zadeklarowali sami uczniowie. Wiązać to można z tzw. efektem obserwatora (polaryzacja ocen osób nieuczestniczących bezpośrednio w wydarzeniu) lub słabą znajomością stanu wiedzy uczniów na ten temat.

Deskryptory TESE: wychowanie seksualne, szkoła średnia, obszar miejski, wychowawca klasy, zachowania społeczne
TESE descriptors: sex education, secondary school, urban area, form teacher, social behaviour
Publikacje:
  • Baraniak, M. i Bąk, E. (1995). Społeczny wymiar seksu. Edukacja i Dialog, 9, 23-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"