Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii na temat edukacji wśród bezrobotnej młodzieży. Badaniem objęto 100 osób, w tym 52 mężczyzn i 48 kobiet. 46% ankietowanych miało do 18 do 20 lat, 28% – od 21 do 23 lat, 26% – powyżej 24 lat. 47% badanych legitymowało się wykształceniem zasadniczym zawodowym, 6% – wyższym, 15% – średnim zawodowym, 14% – podstawowym, 10% – średnim ogólnokształcącym. Do pomiaru posłużono się ankietą złożoną z 43 pytań dotyczących m.in.: systemu wartości, celów życiowych, oceny posiadanego wykształcenia i planów edukacyjnych. Respondenci w większości dostrzegali znaczenie wykształcenia i wysokich kwalifikacji zawodowych w znalezieniu satysfakcjonującej pracy. Duża liczba ankietowanych zadeklarowała, że zdecydowaliby się na inną drogę edukacyjną, gdyby jeszcze raz mieli stanąć przed wyborem zawodu. 47 osób preferowałoby zawód lekarza, 42 – ekonomisty, 35 – maklera giełdowego, 34 – prawnika, 32 – informatyka, 30 – nauczyciela, 30 – pracownika naukowego, 30 – menedżera, 25 – nauczyciela języków obcych, 25 – handlowca, siedem – hydraulika, osiem – elektryka, 10 – malarza-tapeciarza, 12 – stolarza. 73% badanych było niezadowolonych z dotychczasowego wykształcenia. Według 83% było ono niewystarczające, a 79% – mało przydatne na obecnym rynku pracy. 81% badanych zadeklarowało chęć uzupełnienia wykształcenia, 69% chciałoby całkowicie się przekwalifikować. 46 osób przyznało, że powiększają swoje wiadomości poprzez samokształcenie. |