Abstrakt: |
Badanie dotyczyło akademickiej dydaktyki języka niemieckiego – jej celów, treści, metod i środków glottodydaktycznych. Ankietą objęto: 105 nauczycieli akademickich studiów germanistycznych w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Toruniu, Sosnowcu, Lublinie i Łodzi; lingwistyki stosowanej w Poznaniu oraz w kolegiach nauczycielskich w Poznaniu, Koninie i Lesznie; 247 studentów wymienionych kierunków. Oprócz tego przeprowadzono również 25 problemowo zorientowanych wywiadów ze studentami wymienionych kierunków. Badanie ilościowe miało na celu określenie skali stosowania na zajęciach praktycznych z języka niemieckiego materiałów glottodydaktycznych i ich rangi w przygotowaniu do wykonywania przyszłego zawodu oraz poznanie stosunku badanych do komunikacji interkulturowej, preferowanych bloków tematycznych i przedmiotów, a także kompetencji uznawanych przez nich za kluczowe na studiach germanistycznych. Z kolei w badaniu jakościowym skoncentrowano się m.in. na pobycie w krajach niemieckojęzycznych i powstałych w ich wyniku stereotypach, typowym schemacie przebiegu zajęć praktycznych z języka niemieckiego, w szczególności ich tematyce, wprowadzanych informacjach krajo- i kulturoznawczych oraz materiałach i technikach glottodydaktycznych. Zgodnie z odpowiedziami badanych studentów lingwistyki i germanistyki do najważniejszych celów kształcenia na ich kierunkach studiów należało zdobycie kompetencji translatorskich (odpowiednio 36,1% i 60%), a następnie przygotowania zawodowego (35,9% i 23,5%). Z kolei studenci kolegiów językowych kładli najczęściej nacisk na kompetencje metodyczne (31%) i kompetencje komunikacyjne (25,9%). Kompetencje interkulturowe były ważnym punktem ciężkości jedynie dla 17,1% studentów lingwistyki, 14,3% z germanistyki i 6,9% z kolegium językowego. Odmiennych opinii udzielili nauczyciele akademiccy – niezależnie od miejsca nauczania najczęściej wskazywanym celem kształcenia językowego były kompetencje językowe. Kompetencje interkulturowe zajmowały trzecie miejsce pod względem liczby wskazań. |