BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Realizacja treści genetycznych w opinii nauczycieli
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Anna Sternicka
Abstrakt:

Celem badania była wstępna ocena sytuacji kształtowania pojęć z genetyki. Badaniem ankietowym objęto nauczycieli biologii szkół średnich; przedstawiono wyniki analizy 55 kwestionariuszy ankiet. 44 badanych opracowywało zagadnienia z genetyki na podstawie obowiązującego programu nauczania LO – biologia z higieną i ochroną środowiska dla klas I-IV – oraz minimum programowego. Czterech opracowywało zagadnienia z genetyki na podstawie programów autorskich; pięciu przy pomocy podręczników szkolnych i uniwersyteckich. 35 opracowywało zagadnienia z genetyki w kolejności: genetyka molekularna, genetyka mendlowska; badanie nie uwzględniało genetyki populacji. Większość badanych przeznaczała na realizację zagadnień z genetyki około 25 godzin łącznie z fakultatywnymi. Za najtrudniejsze hasła programowe badani uznali: regulację funkcji genów, transkrypcję i translację, kod genetyczny a proces biosyntezy białka, gen – budowa, mechanizm działania; za najłatwiejsze: mutacje – rodzaje, mechanizm działania, mendelizm. Za najtrudniejsze pojęcia uznali: mapowanie genów, klonowanie; za najłatwiejsze: kwas RNA i kwas DNA, fenotyp, chromosom, komplementarność zasad; najwięcej pojęć uznano za średnio łatwe. 42% nie potrafiło określić liczby pojęć z genetyki kształtowanych podczas jednej jednostki lekcyjnej, 52,7% podało przedział od trzech do sześciu pojęć. Według 31 badanych pojęcia z genetyki były kształtowane głównie na lekcjach. Za najważniejsze czynniki mające wpływ na prawidłowe ukształtowanie pojęć badani uznali: prosty, komunikatywny sposób przekazywania wiedzy przez nauczyciela, zainteresowanie ucznia zagadnieniami, aktywną postawę ucznia, pracę w grupach, małe klasy, możliwość korzystania przez nauczyciela z odpowiednich materiałów, systematyczne utrwalanie nowo poznanych pojęć, dysponowanie większą liczbą godzin na realizację materiału. Ankietowani dostrzegali braki w opanowaniu przez uczniów pojęć (nietrwałość, niedostrzeganie związków); najwyżej oceniali umiejętności uczniów dotyczące zastosowania pojęć np. w rozwiązywaniu krzyżówki z genetyki. Za najlepszy sprawdzian opanowania pojęć uznali test. Ponad 50% badanych stwierdziło, że przywiązuje dużą wagę do opracowania zagadnień z genetyki (interesują uczniów, akcentowane są w testach egzaminacyjnych, genetyka rozwija się jako dziedzina). Znajomość literatury metodycznej była niewielka, tylko sześciu badanych wymieniło pozycje ogólnometodyczne; literatura dotycząca kształtowania pojęć była całkowicie nieznana; na pytanie o chęć uczestnictwa w kursie z tego zakresu odpowiadano przecząco. Ponad 50% nie umiało ocenić umiejętności uczniów w zakresie posługiwania się pojęciami z genetyki. Badani chcieli, by badania z dydaktyki biologii przyczyniły się do zmian w nowym programie nauczania tego przedmiotu.

Deskryptory TESE: biologia, dydaktyka, treści kształcenia, nauczyciel przedmiotu, program nauczania
TESE descriptors: biology, didactics, content of learning, specialist teacher, curriculum
Publikacje:
  • Sternicka, A. (1996). Realizacja treści genetycznych w opinii nauczycieli. Biologia w Szkole, 2, 80-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"