Abstrakt: |
Przedmiotem badania były gusty czytelnicze uczniów klas szóstych Szkoły Podstawowej im. Pokoju w Żarkach-Letnisku oraz opracowanie listy lektur przydatnej w nauczaniu blokowym. Ankietą objęto 34 uczniów klas szóstych, przeprowadzono również wywiad z bibliotekarzem szkolnym. Wyniki ujawniły, że 60% uczniów czytało głównie lektury szkolne. Zdaniem badanych do najważniejszych przyczyn spadku czytelnictwa należała telewizja (60% uznało ją za głównego wroga czytelnika) i komputery. 64% uczniów zadeklarowało, że zachęciłyby ich do czytania reklama książek, konkursy czytelnicze oraz spadek cen książek. 80% uczniów lubiło czytać książki, z kolei 20% sięgało po nie niechętnie. 88% uczniów przeczytało lektury obowiązujące w klasie szóstej, 12% unikało czytania lektur. O ówczesnym programie lektur 48% badanych wypowiedziało się pozytywnie, 60% wskazało na potrzebę zmiany doboru książek. Dzieci interesowały się różną tematyką, przede wszystkim książkami o tematyce przygodowej i młodzieżowej. Wielu nie potrafiło jednak przytoczyć autorów ostatnio przeczytanych książek ani podać ich głównej tematyki. Na podstawie badania stworzono następującą listę lektur dla klasy szóstej: 1) A. Szklarski, Tajemnicza wyprawa Tomka, 2) Z. Nienacki, Pan Samochodzik i tajemnica tajemnic, 3) I. Jurgielewiczowa, Inna. Autorka badania zaproponowała również scenariusze zajęć omawiających powyższe lektury. |