BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowy model realizacji zajęć wf pod hasłem „Wybierz sam”
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Marzena Broszkiewicz, Ewa Czerska
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie opinii uczniów o programie wychowania fizycznego „Wybierz sam” wprowadzonym w XXVI Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi w roku szkolnym 1992/1993; program był odpowiedzią na proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmiany w systemie szkolnego wychowania fizycznego, zakładał większy wymiar czasowy zajęć, szerszy ich zakres oraz indywidualny sposób oceniania ucznia. Badaniem ankietowym objęto po pierwszym roku realizacji programu 236 uczniów (z 291 uczniów wszystkich klas objętych programem), w tym 134 dziewczęta i 102 chłopców. Uczniowie proponowali wprowadzenie oprócz już realizowanych zajęć: sportów wodnych (54 osoby), sportów walki (41), gier zespołowych (30), tańca (22), sportów zimowych (20). Zajęcia ogólnorozwojowe (realizowane oprócz dyscyplin do wyboru) w opinii uczniów były mniej atrakcyjne niż zajęcia do wyboru. Tylko co czwarty uczeń uważał, że zajęcia ogólnorozwojowe mają korzystny wpływ na podniesienie jego sprawności fizycznej. 50% uważało, że próby sprawności motorycznej przeprowadzane na tych zajęciach mobilizują do większego wysiłku i pracy nad sobą. Prawie połowa uczniów chciałaby odbywać zajęcia w wymiarze czterech i więcej godzin tygodniowo (program zapewniał trzy), niektórzy postulowali nawet wymiar jednej godziny dziennie. 13% uczniów uważało wymiar dwóch godzin za wystarczający. Zdaniem około 80% uczniów nowy sposób oceniania (będący wypadkową trzech funkcji: frekwencji, aktywności, wkładu pracy ucznia) wpływał pozytywnie na ich stosunek do zajęć. Zdecydowana większość (85%) chciałaby być oceniana w ten sposób, co dziesiąty uczeń wolał ocenianie tradycyjne. Prawie wszyscy uczniowie ocenili program bardzo dobrze i wyrazili chęć uczestniczenia w nim w następnych latach.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sposób oceny, szkoła średnia, uczeń, program nauczania, tworzenie programów nauczania
TESE descriptors: physical education, evaluation method, secondary school, pupil, curriculum, curriculum development
Publikacje:
  • Broszkiewicz, M. i Czerska, E. (1994). Nowy model realizacji zajęć wf pod hasłem „Wybierz sam”. Lider, 12, 11-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"