Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie opinii uczniów o programie wychowania fizycznego „Wybierz sam” wprowadzonym w XXVI Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi w roku szkolnym 1992/1993; program był odpowiedzią na proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmiany w systemie szkolnego wychowania fizycznego, zakładał większy wymiar czasowy zajęć, szerszy ich zakres oraz indywidualny sposób oceniania ucznia. Badaniem ankietowym objęto po pierwszym roku realizacji programu 236 uczniów (z 291 uczniów wszystkich klas objętych programem), w tym 134 dziewczęta i 102 chłopców. Uczniowie proponowali wprowadzenie oprócz już realizowanych zajęć: sportów wodnych (54 osoby), sportów walki (41), gier zespołowych (30), tańca (22), sportów zimowych (20). Zajęcia ogólnorozwojowe (realizowane oprócz dyscyplin do wyboru) w opinii uczniów były mniej atrakcyjne niż zajęcia do wyboru. Tylko co czwarty uczeń uważał, że zajęcia ogólnorozwojowe mają korzystny wpływ na podniesienie jego sprawności fizycznej. 50% uważało, że próby sprawności motorycznej przeprowadzane na tych zajęciach mobilizują do większego wysiłku i pracy nad sobą. Prawie połowa uczniów chciałaby odbywać zajęcia w wymiarze czterech i więcej godzin tygodniowo (program zapewniał trzy), niektórzy postulowali nawet wymiar jednej godziny dziennie. 13% uczniów uważało wymiar dwóch godzin za wystarczający. Zdaniem około 80% uczniów nowy sposób oceniania (będący wypadkową trzech funkcji: frekwencji, aktywności, wkładu pracy ucznia) wpływał pozytywnie na ich stosunek do zajęć. Zdecydowana większość (85%) chciałaby być oceniana w ten sposób, co dziesiąty uczeń wolał ocenianie tradycyjne. Prawie wszyscy uczniowie ocenili program bardzo dobrze i wyrazili chęć uczestniczenia w nim w następnych latach. |