Tytuł badania: |
Nutritional behaviours and body self-perception in Polish pupils attending middle-school |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Marta Artych, Agata Wawrzyniak, Agnieszka Woźniak |
Abstrakt: |
Celem badania była ocena zachowań żywieniowych i postrzegania własnej sylwetki przez gimnazjalistów. W badaniu wzięło udział 170 uczniów z Warszawy, w tym 101 dziewcząt i 69 chłopców w wieku 15 lat. Do zebrania informacji na temat zachowań żywieniowych, masy i wzrostu ciała oraz postrzegania własnej sylwetki wykorzystano kwestionariusz ankiety. Dokonano również oceny antropometrycznej uczniów za pomocą wskaźnika Cole’a. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że niecałe 30% respondentów jadało pięć posiłków dziennie, w tym częściej robiły to dziewczęta (35%) niż chłopcy (20%). Okazało się również, że uczennice częściej niż uczniowie spożywały drugie śniadanie. Z drugiej strony stwierdzono, że chłopcy częściej niż dziewczęta jadali kolację. 86% gimnazjalistów przyznało się do podjadania między posiłkami; najczęściej spożywano wówczas słodycze (71%) i świeże owoce (69%). Okazało się ponadto, że jedzenie typu fast food częściej jadali chłopcy niż dziewczęta; wśród nich częstsze było również spożycie słonych przekąsek, słodyczy i napojów gazowanych. To wiązało się z występowaniem nadwagi wśród gimnazjalistów – znacznie częściej dotyczyła chłopców (26%) niż dziewcząt (9%). Mimo to dziewczęta dwa razy rzadziej niż chłopcy deklarowały zadowolenie ze swojej sylwetki (odpowiednio 51% i 94%). |
Autorskie słowa kluczowe: |
zachowania żywieniowe, gimnazjaliści, postrzeganie sylwetki |
Author's Keywords: |
nutritional habits, middle-school pupils, perceived body shape/image |
Deskryptory TESE: |
edukacja żywieniowa, edukacja zdrowotna, gimnazjum, samoocena, płeć męska, płeć żeńska |
TESE descriptors: |
nutrition education, health education, lower secondary, self-evaluation, male, female |
Publikacje: |
- Woźniak, A., Artych, M. i Wawrzyniak, A. (2014). Nutritional behaviours and body self-perception in Polish pupils attending middle-school. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 4, 331-336.
|