BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nutritional behaviours and body self-perception in Polish pupils attending middle-school
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Marta Artych, Agata Wawrzyniak, Agnieszka Woźniak
Abstrakt:

Celem badania była ocena zachowań żywieniowych i postrzegania własnej sylwetki przez gimnazjalistów. W badaniu wzięło udział 170 uczniów z Warszawy, w tym 101 dziewcząt i 69 chłopców w wieku 15 lat. Do zebrania informacji na temat zachowań żywieniowych, masy i wzrostu ciała oraz postrzegania własnej sylwetki wykorzystano kwestionariusz ankiety. Dokonano również oceny antropometrycznej uczniów za pomocą wskaźnika Cole’a. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że niecałe 30% respondentów jadało pięć posiłków dziennie, w tym częściej robiły to dziewczęta (35%) niż chłopcy (20%). Okazało się również, że uczennice częściej niż uczniowie spożywały drugie śniadanie. Z drugiej strony stwierdzono, że chłopcy częściej niż dziewczęta jadali kolację. 86% gimnazjalistów przyznało się do podjadania między posiłkami; najczęściej spożywano wówczas słodycze (71%) i świeże owoce (69%). Okazało się ponadto, że jedzenie typu fast food częściej jadali chłopcy niż dziewczęta; wśród nich częstsze było również spożycie słonych przekąsek, słodyczy i napojów gazowanych. To wiązało się z występowaniem nadwagi wśród gimnazjalistów – znacznie częściej dotyczyła chłopców (26%) niż dziewcząt (9%). Mimo to dziewczęta dwa razy rzadziej niż chłopcy deklarowały zadowolenie ze swojej sylwetki (odpowiednio 51% i 94%).

Autorskie słowa kluczowe: zachowania żywieniowe, gimnazjaliści, postrzeganie sylwetki
Author's Keywords: nutritional habits, middle-school pupils, perceived body shape/image
Deskryptory TESE: edukacja żywieniowa, edukacja zdrowotna, gimnazjum, samoocena, płeć męska, płeć żeńska
TESE descriptors: nutrition education, health education, lower secondary, self-evaluation, male, female
Publikacje:
  • Woźniak, A., Artych, M. i Wawrzyniak, A. (2014). Nutritional behaviours and body self-perception in Polish pupils attending middle-school. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 4, 331-336.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"