Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród 335 rodziców dzieci, wśród których 63,6% uczęszczało do placówek państwowych i 26,9% do prywatnych w Krakowie oraz w województwie małopolskim. Wszyscy respondenci zdecydowali, że ich dziecko będzie uczyło się w przedszkolu języka angielskiego jako pierwszego języka obcego. 66 rodziców chciało również, by ich dzieci uczyły się drugiego języka obcego; najczęściej wskazywano francuski. Badanych zapytano o motywy wyboru języka angielskiego. 30,4% wymieniło w tym kontekście powszechność użycia, a 29,5% przydatność w karierze zawodowej. 13,5% wybrało angielski, ponieważ sami znali ten język i mogliby wspomagać dziecko w nauce. Po kilka procent uzyskały motywy związane z przydatnością kontaktu ze znajomymi obcokrajowcami, zainteresowaniem kulturą anglojęzyczną czy planowaniem wyjazdu z kraju. Co piąty rodzic twierdził, że im dziecko wcześniej uczy się języka obcego, tym lepiej, a 14,2% uważało, że dzieci uczą się języków szybciej niż dorośli. Ponadto 6% badanych wskazywało, że dziecko jest w stanie nauczyć się drugiego języka tak samo jak pierwszego. Oznacza to, że rodzicom brakuje pogłębionej wiedzy na temat tego, czego może nauczyć się dziecko na przedszkolnym kursie języka obcego – wymieniane przez nich korzyści dotyczą dzieci uczących się języka obcego w środowisku naturalnym, np. w dwujęzycznej rodzinie. |