BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O aspiracjach edukacyjnych rodziców, czyli dlaczego rodzice chcą, by ich dzieci uczyły się języków obcych już w przedszkolu?
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Joanna Rokita-Jaśkow
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono wśród 335 rodziców dzieci, wśród których 63,6% uczęszczało do placówek państwowych i 26,9% do prywatnych w Krakowie oraz w województwie małopolskim. Wszyscy respondenci zdecydowali, że ich dziecko będzie uczyło się w przedszkolu języka angielskiego jako pierwszego języka obcego. 66 rodziców chciało również, by ich dzieci uczyły się drugiego języka obcego; najczęściej wskazywano francuski. Badanych zapytano o motywy wyboru języka angielskiego. 30,4% wymieniło w tym kontekście powszechność użycia, a 29,5% przydatność w karierze zawodowej. 13,5% wybrało angielski, ponieważ sami znali ten język i mogliby wspomagać dziecko w nauce. Po kilka procent uzyskały motywy związane z przydatnością kontaktu ze znajomymi obcokrajowcami, zainteresowaniem kulturą anglojęzyczną czy planowaniem wyjazdu z kraju. Co piąty rodzic twierdził, że im dziecko wcześniej uczy się języka obcego, tym lepiej, a 14,2% uważało, że dzieci uczą się języków szybciej niż dorośli. Ponadto 6% badanych wskazywało, że dziecko jest w stanie nauczyć się drugiego języka tak samo jak pierwszego. Oznacza to, że rodzicom brakuje pogłębionej wiedzy na temat tego, czego może nauczyć się dziecko na przedszkolnym kursie języka obcego – wymieniane przez nich korzyści dotyczą dzieci uczących się języka obcego w środowisku naturalnym, np. w dwujęzycznej rodzinie.

Deskryptory TESE: rodzice, rozwój dziecka, angielski, francuski, zajęcia edukacyjne
TESE descriptors: parents, child development, English, French, educational activities
Publikacje:
  • Rokita-Jaśkow, J. (2014). O aspiracjach edukacyjnych rodziców, czyli dlaczego rodzice chcą, by ich dzieci uczyły się języków obcych już w przedszkolu? Języki Obce w Szkole, 1, 61-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"