BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Struktura przygotowania kandydatów na studia wychowania fizycznego w zakresie sprawności ogólnolekkoatletycznej
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Tomasz Gabryś, Dorota Szade, Sławomir Szklarczyk
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka struktury przygotowania kandydatów na studia wychowania fizycznego w zakresie sprawności lekkoatletycznej. W ramach badania przeanalizowano poziom rezultatów w konkurencjach lekkoatletycznych, osiąganych przez kandydatów na studia w Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Określono ponadto zależności pomiędzy uzyskiwanymi wynikami. W badaniu wzięło udział 535 osób, w tym 304 mężczyzn i 231 kobiet zdających na kierunek nauczycielski w AWF w Katowicach. Egzamin wstępny obejmował takie konkurencje jak: bieg na 100 m, skok w dal, pchnięcie kulą 4 kg, bieg na 800 m – kobiety; bieg na 100 m, skok w dal, pchnięcie kulą 7,125 kg, bieg na 1500 m – mężczyźni. Na podstawie wyników badania podzielono kandydatów na cztery grupy; kryterium stanowiła suma punktów wielobojowych, czyli ostateczny wynik egzaminu. Wydłużenie czasu w biegu na 100 kobiet, zakwalifikowanych do odrębnych grup, wyniosło od 4,37% do 4,78%, wśród mężczyzn zaś – od 2,96% do 4,04%. Średni najlepszy rezultat kobiet był wyższy od średnich wartości grupy najsłabszej o 14,67%; wśród mężczyzn różnica ta wyniosła 10,66%. Różnica średnich wartości pomiędzy najsłabszą a najlepszą grupą kobiet w skoku w dal wyniosła 20,52%, u mężczyzn zaś – 15,19%. W pchnięciu kulą różnica średnich wartości u kobiet wyniosła 25,37%, wśród mężczyzn – 13,1%. Wystąpiło również istotne obniżenie wartości między pierwszą a drugą grupą; wśród kobiet wyniosło 12,44%, wśród mężczyzn 7,19%. W biegach na 800 m (kobiety) i 1500 m (mężczyźni), w których sprawdzano wytrzymałość kandydatów, średnie wartości między najlepszą a najgorszą grupą wyniosły wśród mężczyzn 3,47%-5,75%, wśród kobiet zaś – 4,06%-6,79%. Najsłabsze kandydatki osiągnęły 51,26% średniego rezultatu w najlepszej grupie. W przypadku mężczyzn wartość ta wyniosła 68,32%. Sformułowano następujące wnioski na podstawie wyników badania: wśród kobiet starających się o przyjęcie na studia w AWF wystąpił większy wpływ rezultatu w biegu na 100 m na wynik ostateczny wieloboju egzaminacyjnego. To oznacza, że u kobiet dominuje poziom zdolności motorycznej nad pozostałymi, ocenianymi podczas egzaminu; predyspozycje kandydatów na studia wychowania fizycznego powinny determinować wybór metod i środków dydaktycznych, stosowanych przez kadrę pedagogiczną; rzuty lekkoatletyczne wymagają największej indywidualizacji w prowadzeniu zajęć, należy uwzględnić także niski poziom przygotowania siłowego studentów i wykorzystywać ich predyspozycje szybkościowe; wyniki egzaminu wstępnego wskazują na słabe przygotowanie siłowe kandydatów, to powinno wpłynąć na intensyfikację ilości ćwiczeń o charakterze imitacyjnym w programie przewidzianym dla pierwszego roku studiów.

Deskryptory TESE: egzamin wstępny, przejście ze szkoły średniej do wyższej, wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, zdrowie, rozwój motoryczny, sprzęt sportowy
TESE descriptors: entry examination, transition from upper secondary to higher education, physical education, physical development, health, motor development, sports equipment
Publikacje:
  • Szklarczyk, S., Gabryś, T. i Szade, D. (1995). Struktura przygotowania kandydatów na studia wychowania fizycznego w zakresie sprawności ogólnolekkoatletycznej. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 7, 59-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"