Abstrakt: |
Celem badania było określenie, czy istnieje różnica między dziećmi z rodzin inteligenckich, robotniczych i chłopskich, wyrażająca się w zróżnicowanym poziomie nieprzystosowania społecznego. W badaniu wzięły udział dzieci w wieku od 7 do 10 lat z Łodzi, pochodzące z różnych środowisk rodzinnych. W badaniu posłużono się analizą dokumentów szkolnych, wywiadami z wychowawcami klas oraz Skalą Nieprzystosowania Społecznego Lesława Pytki, w przekładzie J. Szałańskiego. Wśród dzieci z rodzin inteligenckich było 19,4% osób z niskim poziomem nieprzystosowania społecznego, 34,1% z przeciętnym, 46,5% z wysokim. 14,2% dzieci z rodzin robotniczych wykazywało niski poziom nieprzystosowania, 21,2% – średni, 64,7% – wysoki. Wśród uczniów z rodzin chłopskich 23,3% reprezentowało niski poziom nieprzystosowania społecznego, 63,3% – przeciętny, 13,3% – wysoki. 11% uczniów z rodzin inteligenckich wykazywało się niskim poziomem nieprzystosowania rówieśniczego, 54,3% – przeciętnym, 34,7% – wysokim. Wśród uczniów z rodzin robotniczych było 6,2% o niskim poziomie nieprzystosowania rówieśniczego, 40,3% – przeciętnym, 53,6% – wysokim. 6,7% uczniów z rodzin chłopskich wykazywało się niskim poziomem nieprzystosowania rówieśniczego, 60% – przeciętnym, 33,3% – wysokim. Jeśli chodzi o nieprzystosowanie rodzinne, dzieci pochodzenia robotniczego charakteryzują się wysokim poziomem nieprzystosowania, a dzieci chłopskie – średnim. 89,7% uczniów z rodzin inteligenckich, 78% z robotniczych i 73,3% z chłopskich przejawiało przeciętny poziom zachowań antyspołecznych. Wszyscy uczniowie z trzech typów rodzin wykazali się zbliżonym poziomem kumulacji niekorzystnych czynników biopsychicznych. Wyniki badania wykazały zatem, że to dzieci z rodzin robotniczych były bardziej niż ich rówieśnicy z rodzin inteligenckich i chłopskich nieprzystosowane społecznie. Uczniowie ze środowisk inteligenckich i chłopskich przejawiały przeciętne nieprzystosowanie (poza rodzinnym dzieci z domów inteligenckich oraz kumulacją niekorzystnych czynników socjokulturowych w przypadku dzieci chłopskich).
|