BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pochodzenie rodzinne a wykazywany przez dziecko poziom nieprzystosowania społecznego
Data: [1999]
Badacz: Agnieszka Komorowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy istnieje różnica między dziećmi z rodzin inteligenckich, robotniczych i chłopskich, wyrażająca się w zróżnicowanym poziomie nieprzystosowania społecznego. W badaniu wzięły udział dzieci w wieku od 7 do 10 lat z Łodzi, pochodzące z różnych środowisk rodzinnych. W badaniu posłużono się analizą dokumentów szkolnych, wywiadami z wychowawcami klas oraz Skalą Nieprzystosowania Społecznego Lesława Pytki, w przekładzie J. Szałańskiego. Wśród dzieci z rodzin inteligenckich było 19,4% osób z niskim poziomem nieprzystosowania społecznego, 34,1% z przeciętnym, 46,5% z wysokim. 14,2% dzieci z rodzin robotniczych wykazywało niski poziom nieprzystosowania, 21,2% – średni, 64,7% – wysoki. Wśród uczniów z rodzin chłopskich 23,3% reprezentowało niski poziom nieprzystosowania społecznego, 63,3% – przeciętny, 13,3% – wysoki. 11% uczniów z rodzin inteligenckich wykazywało się niskim poziomem nieprzystosowania rówieśniczego, 54,3% – przeciętnym, 34,7% – wysokim. Wśród uczniów z rodzin robotniczych było 6,2% o niskim poziomie nieprzystosowania rówieśniczego, 40,3% – przeciętnym, 53,6% – wysokim. 6,7% uczniów z rodzin chłopskich wykazywało się niskim poziomem nieprzystosowania rówieśniczego, 60% – przeciętnym, 33,3% – wysokim. Jeśli chodzi o nieprzystosowanie rodzinne, dzieci pochodzenia robotniczego charakteryzują się wysokim poziomem nieprzystosowania, a dzieci chłopskie – średnim. 89,7% uczniów z rodzin inteligenckich, 78% z robotniczych i 73,3% z chłopskich przejawiało przeciętny poziom zachowań antyspołecznych. Wszyscy uczniowie z trzech typów rodzin wykazali się zbliżonym poziomem kumulacji niekorzystnych czynników biopsychicznych. Wyniki badania wykazały zatem, że to dzieci z rodzin robotniczych były bardziej niż ich rówieśnicy z rodzin inteligenckich i chłopskich nieprzystosowane społecznie. Uczniowie ze środowisk inteligenckich i chłopskich przejawiały przeciętne nieprzystosowanie (poza rodzinnym dzieci z domów inteligenckich oraz kumulacją niekorzystnych czynników socjokulturowych w przypadku dzieci chłopskich).
 

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, rodzina, rodzice, pochodzenie społeczne, niekorzystne położenie
TESE descriptors: attitude towards school, social behaviour, social competences, interpersonal relations, family, parents, social background, disadvantaged background
Publikacje:
  • Komorowska, A. (2000). Pochodzenie rodzinne a wykazywany przez dziecko poziom nieprzystosowania społecznego. Kultura i Edukacja, 1-2, 125-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"