Abstrakt: |
Celem badania było zaprojektowanie zajęć muzycznych, które pobudzałyby aktywność twórczą uczniów. Badanie miało charakter eksperymentalny i zostało przeprowadzone w szkole podstawowej w małym mieście w województwie poznańskim. We wstępnej fazie badania posłużono się testem składającym się z czterech zadań otwartych do pomiaru poziomu zdolności twórczych uczniów klas IIa i IIb (po 20 osób) oraz do wyróżnienia grupy eksperymentalnej i kontrolnej. Okazało się, że 21,1% uczniów klasy IIa i 5% uczniów klasy IIb przejawiało aktywność twórczą w działaniu. Grupę eksperymentalną wybrano poprzez losowanie (została nią klasa IIb) i przeprowadzono w niej 12 lekcji muzyki. Najczęściej wykorzystywanymi obszarami była ekspresja rytmiczna i wokalna (np. zabawa w echo na podstawie różnego typu tekstów) oraz ruchowa (np. tworzenie form ruchowo-przestrzennych). Zastosowano również sytuacje problemowe oraz zróżnicowane formy organizacyjne (praca indywidualna, współpraca i współdziałanie). Wyniki badania pozwoliły na wskazanie braku istotnych różnic między grupami uczniów przed rozpoczęciem lekcji eksperymentalnych oraz duże zróżnicowanie po ich zakończeniu. W klasie IIa (kontrolnej) oryginalność po przeprowadzeniu eksperymentu wykazywało 26,3% uczniów, motywację zewnętrzną – 78,9%, osobisty stosunek do wykonywanej czynności – 78,9%. W klasie IIb (eksperymentalnej) odsetki te wynosiły odpowiednio 65%, 100% i 100%. |