BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pobudzanie aktywności twórczej uczniów na lekcjach muzyki
Data: 1995
Badacz: Urszula Misiak
Abstrakt:

Celem badania było zaprojektowanie zajęć muzycznych, które pobudzałyby aktywność twórczą uczniów. Badanie miało charakter eksperymentalny i zostało przeprowadzone w szkole podstawowej w małym mieście w województwie poznańskim. We wstępnej fazie badania posłużono się testem składającym się z czterech zadań otwartych do pomiaru poziomu zdolności twórczych uczniów klas IIa i IIb (po 20 osób) oraz do wyróżnienia grupy eksperymentalnej i kontrolnej. Okazało się, że 21,1% uczniów klasy IIa i 5% uczniów klasy IIb przejawiało aktywność twórczą w działaniu. Grupę eksperymentalną wybrano poprzez losowanie (została nią klasa IIb) i przeprowadzono w niej 12 lekcji muzyki. Najczęściej wykorzystywanymi obszarami była ekspresja rytmiczna i wokalna (np. zabawa w echo na podstawie różnego typu tekstów) oraz ruchowa (np. tworzenie form ruchowo-przestrzennych). Zastosowano również sytuacje problemowe oraz zróżnicowane formy organizacyjne (praca indywidualna, współpraca i współdziałanie). Wyniki badania pozwoliły na wskazanie braku istotnych różnic między grupami uczniów przed rozpoczęciem lekcji eksperymentalnych oraz duże zróżnicowanie po ich zakończeniu. W klasie IIa (kontrolnej) oryginalność po przeprowadzeniu eksperymentu wykazywało 26,3% uczniów, motywację zewnętrzną – 78,9%, osobisty stosunek do wykonywanej czynności – 78,9%. W klasie IIb (eksperymentalnej) odsetki te wynosiły odpowiednio 65%, 100% i 100%.

Deskryptory TESE: zajęcia twórcze, muzyka, metoda aktywizująca, metodyka, metoda nauczania
TESE descriptors: creative activities, music, activity method, learning theory, teaching method
Publikacje:
  • Misiak, U. (1999). Pobudzanie aktywności twórczej uczniów na lekcjach muzyki. Życie Szkoły, 1, 15-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"